Rusia dituduh punca krisis makanan global 


Majlis Keselamatan PBB pada Selasa mengecam tindakan Rusia menyerang Ukraine yang mencetuskan krisis makanan global.– Gambar EPA, 30 Mac, 2022.

RUSIA dituduh di hadapan Majlis Keselamatan PBB pada Selasa kerana menyebabkan krisis makanan global dan meletakkan orang ramai berisiko kebuluran dengan memulakan perang di Ukraine, yang merupakan antara pengeluar makanan terbesar untuk Eropah.

Presiden Rusia Vladimir Putin “memulakan perang ini. Vladimir Putin mencipta krisis makanan global ini. Dan dialah yang boleh menghentikannya,” kata Timbalan Setiausaha Negara AS Wendy Sherman semasa mesyuarat Majlis Keselamatan yang menumpukan kepada situasi kemanusiaan di Ukraine.

“Tanggungjawab untuk melancarkan perang ke atas Ukraine—dan untuk kesan perang terhadap keselamatan makanan global—terletak sepenuhnya pada Rusia dan Presiden Putin,” katanya.

Duta Perancis ke PBB, Nicolas de Riviere, menegaskan bahawa pencerobohan Rusia terhadap Ukraine meningkatkan risiko kebuluran di seluruh dunia dan penduduk di negara membangun akan menjadi yang pertama terjejas.

“Rusia pasti akan cuba membuat kami percaya bahawa sekatan yang diterima pakai terhadapnya yang mewujudkan ketidakseimbangan dalam situasi keselamatan dunia untuk makanan,” tambah de Riviere.

Duta Besar Moscow untuk PBB Vassily Nebenzia sememangnya menentang bahawa potensi pergolakan dalam pasaran makanan global sebenarnya disebabkan oleh sekatan yang tidak terkawal oleh Barat terhadap Rusia.”

Sherman dan pengarah Program Makanan Sedunia (WFP), David Beasley, melaporkan bahawa Ukraine dan Rusia, yang kedua-duanya merupakan pengeluar bijirin utama, mewakili 30 peratus daripada eksport gandum dunia, 20 peratus untuk jagung dan 75 peratus untuk minyak bunga matahari. – AFP, 30 Mac, 2022.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen