AS nyatakan kebimbangan berhubung ketegangan di Sudan Selatan


Hampir 400,000 orang mati dalam perang saudara di Sudan Selatan sebelum Kiir dan Machar menandatangani perjanjian damai pada 2018.– Gambar EPA, 30 Mac, 2022.

AMERIKA Syarikat pada Selasa menyatakan kebimbangan terhadap ketegangan yang semakin meningkat di Sudan Selatan, dan menyeru semua pihak untuk menghormati perjanjian damai 2018, selepas pembangkang menarik diri daripada badan yang mengawasi proses itu.

Negara terbaharu dunia itu bergelut untuk membuat garis panduan di bawah perang saudara lima tahun yang berakhir pada 2018, dengan bekas pesaing Presiden Salva Kiir dan Naib Presidennya Riek Machar tidak mencapai persetujuan mengenai pelaksanaan perjanjian yang mereka tandatangani.

Awal bulan ini, Pergerakan Pembebasan Rakyat Sudan dalam Pembangkang (SPLM/A-IO) pimpinan Machar mengumumkan penarikan diri daripada badan yang mengawasi proses damai berhubung serangan “tanpa provokasi” ke atas pangkalannya oleh “rakan kongsi keamanan”.

Keputusan itu merupakan tamparan terbaharu kepada prospek kestabilan negara yang goyah, menambahkan jurang antara puak yang setia kepada Machar dan Kiir.

Jurucakap Jabatan Negara AS Ned Price dalam satu kenyataan berkata beliau kesal  dengan pertempuran baru-baru ini di Upper Nile State dan pengunduran SPLM/A-IO daripada badan itu, yang menggugat perjanjian damai.

“Kami menyeru kedua-dua pihak mematuhi sepenuhnya kewajipan mereka di bawah perjanjian damai sedia ada dan ambil perhatian bahawa retorik adalah tidak produktif dan harus dihentikan serta-merta,” katanya.

Washington juga menyeru Kiir dan Machar untuk “melakukan yang terbaik untuk meredakan ketegangan,” sambungnya, sambil menambah bahawa kedua-dua pihak memikul tanggungjawab terhadap keadaan yang semakin merosot.”

“Kedua-duanya tidak berusaha untuk melaksanakan peruntukan perjanjian damai yang dihidupkan semula,” kata Price.

Sejak mencapai kemerdekaan pada 2011, Sudan Selatan telah menghabiskan hampir separuh daripada hayatnya sebagai sebuah negara berperang.

Hampir 400,000 orang mati dalam perang saudara sebelum Kiir dan Machar menandatangani perjanjian damai pada 2018 dan membentuk kerajaan perpaduan dua tahun lalu. – AFP, 30 Mac, 2022.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen