Pulau Pinang transformasi jadi bandar hijau, kata KM


Ketua Menteri Chow Kon Yeow berkata langkah itu akan meningkatkan tarikan Pulau Pinang kepada pelabur berkualiti tinggi yang mencari tempat untuk menetap, bekerja dan bermain. – Gambar fail The Malaysian Insight, 26 Mac, 2022.

PULAU Pinang menyasarkan untuk mengekalkan kelebihan daya saing dalam sektor perindustrian dan hab ekonomi global yang berkembang maju dengan mentransformasi menjadi sebuah bandar hijau.

Ketua Menteri Chow Kon Yeow berkata langkah itu akan meningkatkan tarikan Pulau Pinang kepada pelabur berkualiti tinggi yang mencari tempat untuk menetap, bekerja dan bermain.

“Bagi dilabelkan sebagai bandar hijau, pertumbuhan ekonomi perlu berdaya tahan, mampu menggalakkan pertumbuhan pelepasan karbon sifar bersih selain menguruskan sumber asli dan memastikan kesejahteraan warga.

“Dengan beralih kepada ekonomi hijau, Pulau Pinang akan turut meningkatkan daya tahannya terhadap risiko termasuk bencana alam dan gangguan ekonomi,” katanya dalam ucaptama di bengkel tenaga boleh baharu: perjalanan ke arah pelepasan sifar bersih di George Town hari ini.

Anjuran bersama Perbadanan Pembangunan Pulau Pinang (PDC) dan Tadau Energy, bengkel selama sehari itu menawarkan platform kepada pemain industri untuk menyokong peralihan kepada ekonomi hijau dan memulakan perjalanan mereka ke arah masyarakat pelepasan karbon sifar bersih.

Chow berkata, peralihan yang berjaya kepada ekonomi hijau memerlukan kerjasama kerajaan, perniagaan dan peneraju industri.

Sementara itu, Ketua Pegawai Eksekutif PDC Aziz Bakar berkata, Pulau Pinang mengambil langkah untuk melaksanakan pelan pembangunan yang mampan dan mewujudkan bandar rendah karbon sejak sedekad lalu.

“Kami amat percaya pembangunan mampan satu komponen penting dalam membina langkah ke hadapan dalam era pasca pandemik dan bengkel ini permulaan perjalanan ke arah masa depan yang lebih mampan,” katanya. – Bernama, 26 Mac, 2022.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen