Ahli Parlimen gesa peguam negara perjelas jika Azam salah bohong kepada orang ramai 


Lim Lip Eng berkata Azam Baki memberi kenyataan bercanggah dengan Suruhanjaya Sekuriti dan orang ramai. – Gambar fail The Malaysian Insight, 20 Januari, 2022.

PEGUAM negara perlu menjelaskan sama ada ketua agensi antirasuah Azam Baki melakukan kesalahan dengan memberikan kenyataan bercanggah kepada orang ramai dan Suruhanjaya Sekuriti (SC), kata ahli Parlimen DAP Lim Lip Eng.

Ahli Parlimen Kepong itu berkata kini terdapat lebih banyak persoalan tidak terjawab susulan pertikaian SC terhadap dakwaan Azam yang akaun dagangnya digunakan oleh adik beliau untuk membeli saham dalam dua syarikat senaraian awam pada 2015 dan 2016.

Ketua pesuruhjaya Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) itu pada 5 Januari memberitahu sidang akhbar yang adiknya, Nasir menggunakan akaun dagangnya, dan saham itu kemudiannya dipindahkan kepada Nasir, menyebabkan beliau (Azam) tiada faedah kewangan.

Bagaimanapun semalam, selepas SC menyelesaikan siasatan berhubung perkara itu berkata Azam adalah pemegang akaun yang dinamakan dan mempunyai kawalan ke atas akaun dagangnya dalam semua transaksi.

SC berkata tiada pelanggaran pelanggaran Seksyen 25(4) Akta Perindustrian Sekuriti (Depositori Pusat) 1991, yang memperuntukkan bahawa akaun dagangan mesti dibuka atas nama yang berfaedah pemilik atau penama yang diberi kuasa.

“Saya menggesa peguam negara memberi penerangan jika terdapat sebarang kesalahan dilakukan apabila pegawai tinggi kerajaan memberikan kenyataan bercanggah, satu kepada media dan satu lagi untuk siasatan rasmi,” kata Lim dalam satu kenyataan hari ini.

Beliau menambah jawapan Azam yang bercanggah kepada orang ramai dan kepada SC adalah perkara penting yang gagal ditangani oleh SC dalam kenyataannya semalam.

“Demi kepentingan awam dan ketelusan siasatannya, saya menuntut SC mendedahkan secara terbuka minit siasatannya terhadap akaun dagang Azam.

“Terutamanya, kami ingin tahu sama ada SC bertanya kepada Azam berhubung pengakuan terbuka beliau yang adiknya menggunakan akaun dagang Azam dan memiliki saham itu.

“Kedua, adakah SC memperoleh jejak kewangan urus niaga antara Azam dan adiknya untuk menyokong kenyataan terbuka Azam yang saham itu adalah milik adiknya?”

Lim juga berkata Azam harus disiasat mengenai punca pendapatannya oleh polis dan Lembaga Hasil Dalam Negeri, serta SPRM, sama ada beliau boleh memiliki kekayaan sebanyak itu.

Ahli Parlimen pembangkang lain berkata pegangan saham Azam mesti dinilai dalam konteks peraturan perkhidmatan awam mengenai pemilikan saham, walaupun beliau tidak melanggar undang-undang SC.

Ini akan melibatkan Peraturan-Peraturan Pegawai Awam (Kelakuan Dan Tatatertib) 1993, dengan Perkara 16 menyatakan tiada pegawai boleh melibatkan dirinya dalam komoditi atau pasaran hadapan, sama ada sebagai pembeli atau penjual, atau dalam mana-mana peranan lain, dalam tempatan atau pasaran luar negara.

Peraturan ini juga memerlukan pegawai awam mengisytiharkan semua aset mereka kepada ketua jabatan.

Peraturan lain ialah Pekeliling Perkhidmatan 3/2002, di mana Seksyen 23 melarang penjawat awam memiliki lebih RM100,000 saham dalam mana-mana syarikat. – 20 Januari, 2022.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen