UK beku biaya BBC selama dua tahun


Jurucakap media Buruh Lucy Powell berkata kerajaan sedang berusaha menenangkan pengkritik Boris Johnson, yang kedudukannya dalam bahaya kerana pendedahan mengenai parti yang melanggar sekatan pergerakan di Downing Street. – Gambar EPA, 18 Januari, 2022.

KERAJAAN United Kingdom (UK) dikecam pada Isnin kerana membekukan yuran lesen BBC, dengan pengkritik menuduhnya sebagai serangan bermotif politik bagi menyelamatkan perdana menteri.

Setiausaha Kebudayaan Konservatif Nadine Dorries berkata yuran tahunan £159 (AS$217) akan ditetapkan selama dua tahun sehingga 2024, kemudian meningkat sejajar dengan inflasi untuk empat tahun berikutnya.

Beliau mewajarkan pemotongan pembiayaan seperti yang diperlukan bagi mengurangkan tekanan kos sara hidup ke atas keluarga yang kekurangan wang dan mencerminkan landskap media yang berubah.

Namun parti pembangkang berkata bayaran bulanan untuk semua pemilik set televisyen - bersamaan dengan £13.13 sebulan - adalah perubahan kecil berbanding kenaikan cukai yang melonjak dan bil tenaga yang melambung tinggi berjumlah ribuan paun setahun.

Jurucakap media Buruh Lucy Powell berkata kerajaan sedang berusaha menenangkan pengkritik Boris Johnson, yang kedudukannya dalam bahaya kerana pendedahan mengenai parti yang melanggar sekatan pergerakan di Downing Street.

Dendam

“Adakah yuran lesen benar-benar menjadi punca krisis kos sara hidup atau ini benar-benar mengenai dendam jangka panjang mereka terhadap BBC?” soalnya di Parlimen.

“Ia adalah usaha menjaga perdana menteri,” tambahnya, merujuk kepada rancangan memerangi kerajaan yang dilaporkan mengenai langkah populis untuk meningkatkan kedudukan Johnson.

BBC, yang menandakan ulang tahun keseratusnya pada akhir tahun ini, telah mendapat kritikan yang semakin meningkat daripada golongan haluan kanan sejak referendum Brexit yang memecahbelahkan UK pada 2016 kerana berat sebelah politik, dan mendorong agenda liberal.

Tetapi penyiar perkhidmatan awam UK itu, yang diasaskan oleh Piagam Diraja dan beroperasi secara bebas daripada kerajaan, telah menghadapi tuduhan yang sama dari haluan kiri politik.

Pengkritik menuduh Dorries, seorang penyokong setia Johnson yang membocorkan butiran rancangan itu di Twitter pada malam Ahad selepas minggu yang panas untuk perdana menteri, sebagai “vandalisme budaya” dan memusnahkan sebuah institusi Britain yang terkenal di dunia.

Dorries sebelum ini menuduh BBC sebagai “tokenisme” dalam pengambilan kepelbagaian dan “pemikiran kumpulan” elitis tetapi menafikan beliau mahu membongkar perbadanan itu. – AFP, 18 Januari, 2022.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen