Kerajaan perlu turunkan harga barang asas menjelang Disember, kata Guan Eng


Raevathi Supramaniam

Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng berkata kerajaan perlu bertanggungjawab sepenuhnya jika harga tidak diturunkan menjelang 9 Disember. – Gambar fail The Malaysian Insight, 26 November, 2021.

KERAJAAN wajib bertanggungjawab jika harga barangan keperluan tidak diturunkan menjelang Disember, kata Lim Guan Eng.

Setiausaha Agung DAP itu berkata, kenaikan kadar inflasi semasa tidak menggambarkan kenaikan harga barang keperluan di pasaran.

“Kenaikan kadar inflasi sebanyak 2.9 peratus pada Oktober 2021 berbanding 2.2 peratus pada September 2021 tidak menggambarkan kenaikan harga barang keperluan harian seperti telur, ayam dan sayur-sayuran, peningkatan kos pembinaan yang melibatkan bahan binaan dan buruh serta tiket kapal terbang yang lebih tinggi. harga ke Sarawak. 

“Barang keperluan asas seperti ayam telah naik ke tahap tertinggi dalam ingatan, jauh lebih tinggi berbanding semasa PH menjadi kerajaan,” kata bekas menteri kewangan itu dalam satu kenyataan hari ini.

Lim yang juga ahli Parlimen Bagan berkata kerajaan perlu bertanggungjawab sepenuhnya jika harga tidak diturunkan menjelang 9 Disember.

Tambahnya kemerosotan nilai ringgit pada RM4.24 berbanding dolar Amerika Syarikat tidak membantu untuk kurangkan kesan negatif inflasi yang diimport.

Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna Alexander Nanta Linggi berkata kerajaan sedang berusaha memastikan tiada gangguan rantaian bekalan makanan kerana ia boleh menyebabkan kenaikan harga makanan.

Katanya pelbagai faktor boleh menyebabkan trend harga meningkat, antaranya kos penghantaran yang melambung tinggi, pertumbuhan lemah negara pengeksport, pertukaran asing, cuaca dan permintaan yang meningkat sebaik sektor ekonomi dibuka.

Nanta berkata ia akan mengambil sedikit masa untuk menyelesaikan kenaikan harga barang kerana ia melibatkan pelbagai kementerian dan agensi, menambah isu itu membelenggu seluruh dunia dan bukan sekadar Malaysia. – 26 November, 2021.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen