Universiti guna kaedah alternatif nilai prestasi pelajar ketika pandemik


Raevathi Supramaniam

Ujian tradisional di mana pelajar masuk ke dalam bilik peperiksaan sambil diawasi pengawas dapat dibuat secara dalam talian, kata Naib Presiden (Pendidikan) di Monash Universiti Malaysia, Profesor Beverley Webster. – Gambar EPA, 26 September 2021.

UNIVERSITI dan kolej telah membangunkan kaedah alternatif untuk menilai pelajar mereka ketika menduduki peperiksaan sewaktu pandemik Covid-19 yang menyaksikan sebahagian besar pembelajaran dan peperiksaan berlangsung dalam talian.

Berbanding kaedah peperiksaan tradisional bagi menilai prestasi pelajar, institusi pengajian tinggi mengambil pendekatan berbeza dengan membenarkan pelajar membuka buku bagi menguji kemahiran berfikir kritis yang lain.

Walaupun mereka tidak dapat lari daripada bentuk ujian tradisional sepenuhnya, namun ujian ini dilakukan dengan menggunakan sistem ‘e-invigilation’ atau ‘proctoring’ bagi memastikan pelajar tidak menipu.

Naib Presiden (Pendidikan) di Monash Universiti Malaysia, Profesor Beverley Webster, berkata ujian tradisional di mana pelajar masuk ke dalam bilik peperiksaan sambil diawasi pengawas dapat dibuat secara dalam talian.

Katanya, ini bukan pilihan pertama bagi setiap universiti.

“Buka buku dan peperiksaan selama 12 atau 24 jam di mana pelajar diberi tugasan yang memerlukan pelajar menjalankan penyelidikan, berfikir, membuat draf dan melakukan tinjauan sebelum penyerahan menjadi semakin popular dan dalam banyak kes, ianya lebih disukai,” katanya kepada The Malaysian Insight.

Kaedah alternatif ini, katanya, lebih sahih dan sesuai dengan hasil pembelajaran kursus berbanding dengan ujian tradisional sekali gus dapat menghilangkan keperluan pelajar untuk menipu.

“Sistem ‘E-invigilation’ atau ‘proctoring’ memerlukan kos dan ia juga berkaitan dengan kebimbangan mengenai privasi pelajar. Jenis soalan yang mungkin berlaku dalam senario ini terhad kepada soalan yang memerlukan menghafal semula pengetahuan.

“Strategi yang jauh lebih unggul adalah dengan mempertimbangkan rancangan penilaian, membangunkan tugasan yang dibentangkan, yang memerlukan pengetahuan dan kemahiran, yang perlu diteliti oleh pelajar, mengakses banyak sumber, dan perlu mempertimbangkan bagaimana mereka berada dan akan menerapkan apa yang mereka tahu dan dapat lakukan untuk menyelesaikan tugasan,” tambah Webster.

Walaupun terdapat kebimbangan mengenai kualiti graduan berdasarkan penilaian jenis ini akan dicipta, kata Webster,

Malah, katanya, ia sebenarnya meningkatkan kualiti graduan dan menjadikan mereka lebih siap sedia ke alam pekerjaan.

“Mereka mengembangkan kemampuan diri yang akan memberi manfaat kepada mereka ketika lulus dan memulakan kerjaya.

“Majikan akan mengenali graduan ini dengan kemahiran menyelesaikan masalah, kemahiran penyelidikan kritis, dapat bekerja secara bebas dan berfikir dengan lebih kreatif,” katanya. – 27 September, 2021.

Berita penuh di sini.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen