Indonesia mula kempen pemilihan presiden


Calon presiden Indonesia Joko Widodo dan Prabowo Subianto bertembung bagi merebut jawatan tertinggi di negara republik itu.– Gambar EPA, 23 September, 2018.

Kempen pemilihan presiden Indonesia yang bakal diadakan April tahun hadapan hari ini dimulakan, pemilihan kali ini menyaksikan calon Joko Widodo dan seorang jeneral tentera bertembung bagi merebut jawatan tertinggi di negara itu.

Tinjauan pendapat menunjukkan Widodo yang mempunyai gaya merendah diri dan bercita-cita untuk membangunkan infrastruktur membuat populariti beliau di kalangan rakyat Indonesia melebihi penentangnya Prabowo Subianto.

Namun usaha untuk memenangi penggal kedua kali ini dilihat sukar ekoran rekod ekonomi yang tidak stabil di Indonesia di bawah pentadbirannya.

Indonesia menyaksikan rupiah masih rendah dalam tempoh dua dekad di samping kempen-kempen menggunakan berita tidak benar yang ditujukan ke arah kempen beliau turut menjadi kekangan.

186 juta pengundi di negara bermajoriti Islam terbesar di dunia itu dijangka akan melaksanakan tanggungjawab mengundi pada tanggal 17 April.

Pemilihan untuk mengundi ahli parlimen dan dewan negara turut dijalankan pada tarikh yang sama.

Kedua-dua pemimpin itu berbaju tradisional Indonesia menghadiri pelancaran rasmi kempen pemilihan itu di Jakarta pagi ini.

Kedua-dua mereka berikrar untuk melaksanakan kempen dengan penuh aman dan bebas daripada penipuan dan mempolitikkan etnik dan agama. – Gambar AFP, 23 September, 2018.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen