5 ahli Parlimen, 13 Adun keluar Umno setakat ini


Looi Sue-Chern

Setakat ini lima ahli Parlimen meninggalkan Umno berikutan kegagalan parti itu pada Pilihan Raya Umum ke 14 dengan bekas menteri Mustapa Mohamed dan Anifah Aman merupakan yang terbaharu. – Gambar The Malaysian Insight, 19 September, 2018 

MUSTAPA Mohamad dan Anifah Aman menjadi pemimpin Umno terkemuka yang meninggalkan parti Melayu yang hilang kuasa persekutuan pada pilihan raya umum, 9 Mei lalu.

Mereka menyertai beberapa pemimpin lain yang meninggalkan parti utama Barisan Nasional (BN) itu yang setakat ini hilang lima ahli Parlimen dan 13 Adun di beberapa negeri.

Sesetengahnya menyertai parti komponen Pakatan Harapan (PH) atau parti mesra kerajaan sementara yang lain bergerak secara bebas, memilih menjauhkan diri daripada parti yang tidak mereka percayai lagi.

Di bawah ialah senarai wakil rakyat yang mengucapkan selamat tinggal kepada Umno sejak beberapa bulan lalu, pasca PRU14.

Ahli Parlimen Bagan Serai Noor Azmi Ghazali

Wakil rakyat Perak itu keluar Umno pada penghujung Jun, menjadi pemimpin pertama meninggalkan parti itu. Beliau masih kekal bebas, walaupun berkata merancang untuk menyertai parti Dr Mahathir Mohamad, Bersatu.

Ahli Parlimen Bukit Gantang Syed Abu Hussin Hafiz Syed Abdul Fasal

Juga wakil rakyat Perak, Syed Abu Hussin keluar beberapa hari selepas Noor Azmi iaitu pada awal Julai untuk menjadi ahli Parlimen bebas.

Katanya, beliau keluar Umno sebagai tanda protes kerana cara ahlinya dilayan pada pemilihan bahagian parti, walaupun memberikan keputusan baik untuk BN di Bukit Gantang pada PRU14.

Ahli Parlimen Masjid Tanah Mas Ermieyati Samsudin

Bekas timbalan menteri pelancongan dan kebudayaan itu keluar parti pada Julai selepas pemilihan Umno menyaksikan bekas timbalan perdana menteri Ahmad Zahid Hamidi mengambil alih tugas sebagai presiden.

Kini wakil rakyat bebas, ahli Parlimen Melaka itu berkata beliau kecewa dengan kegagalan Umno memilih 70% wajah baharu untuk mengetuai parti, di mana beliau berharap pemilihan parti akan membawa Umno ke hala tuju yang baharu.

Ahli Parlimen Jeli Mustapa Mohamed

Salah seorang wakil rakyat BN dan menteri yang dihormati, ahli politik Kelantan itu keluar parti semalam, berkata hilang keyakinan terhadap hala tuju parti dan kemampuannya untuk memenangi kembali sokongan rakyat.

Peletakan jawatannya itu dibuat selepas barisan kepimpinan Umno diketuai oleh presiden Zahid menghadiri Muktamar PAS di Terengganu, hujung minggu lalu di mana kedua-dua parti yang sebelum ini bersaing, kini bercakap tentang kerjasama lebih utuh.

Mustapa berkata beliau percaya Umno patut lebih moderat dan inklusif, tetapi parti itu tidak menuju ke arah itu.

Ahli Parlimen Kimanis Anifah Aman

Bekas menteri luar dari Sabah itu hari ini berkata beliau memutuskan untuk keluar Umno beberapa hari lalu. Anifah sudah dua kali mengugut untuk keluar Umno sebelum ini. Beliau dijangka mengeluarkan kenyataan tidak lama lagi.

Tindakan Mustapa dan Anifah untuk keluar parti menyebabkan Umno kini mempunyai 49 wakil rakyat di Dewan Rakyat. Pada PRU14, ia menang 54 kerusi Parlimen.

Ahli Dewan Undangan Negeri:

Sehari selepas BN tumbang, Adun Sungai Manik Zainol Fadzi Paharuddin dan Adun Tualang Sekah Nolee Ashilin Mohmaed Radzi menyatakan sokongan mereka kepada PH, sekaligus mebantu pakatan pembangkang di Perak membentuk kerajaan negeri.

Dua pemimpin itu bagaimanapun tidak keluar Umno namun sokongan terhadap PH membawa kepada pemecatan mereka. Nolee Ashilin kini merupakan Adun bebas manakala Zainol Fadzi memohon untuk menyertai Bersatu.

PH hanya memenangi 29 kerusi negeri menentang BN 25, dan PAS tiga kerusi. Dengan sokongan Nolee Ashilin dan Zainol Fadzi, PH mempunyai cukup kerusi untuk membentuk kerajaan negeri baharu.

Di Johor, wakil rakyat Sedili, Rasman Ithnain, Johor Lama Rosleili Jahari dan Endau Alwiyah Talib juga meninggalkan Umno pada Mei, sebaik sahaja BN tumbang di Johor. Menurut mereka, tindakan itu dilakukan bagi memastikan perpaduan antara Melayu dan rakyat.

Mereka menyatakan niat untuk menyertai Bersatu namun mengankat sumpah sebagai wakil rakyat bebas pada bulan berikutnya pada sidang DUN.

Di Sabah, Adun Balung Osman Jamal, Adun Tanjung Batu Hamisa Samad, Adun Sebatik Abdul Muis Picho, Adun Pitas Bolkiah Ismail, Adun Kemabong Jamawi Jaafar dan Adun Sugut James Ratib meninggalkan Umno pada 10 Mei.

Sabah turut jatuh ke tangan Warisan, parti yang diterajui bekas naib presiden Umno Shafie Apdal yang juga rapat dengan pakatan PH.

Enam wakil rakyat terbabit menyatakan mereka mahu menyokong kerajaan yang diterajui Warisan bagi memastikan kestabilan pentadbiran untuk kebaikan rakyat.

Awal bulan lalu, Adun Sukau Saddi Abdul Rahman menjadi wakil rakyat ketujuh meninggalkan parti itu dan menjadi wakil rakyat bebas. 

Katanya, beliau akan menyokong mana-mana parti tempatan yang memperjuangkan hak Sabah di bawah Perjanjian Malaysia 1963.

Di Perlis, Adun Tambun Tulang Ismail Kassim, yang pernah menjadi calon menteri besar di negeri utara semenanjung itu dan abangnya bekas menteri Shahidan Kassim, keluar parti pada Jun.

Menurutnya, beliau hilang keyakinan terhadap pimpinan Umno dan cenderung untuk menyertai Bersatu, parti pecahan Umno yang diterajui Dr Mahathir. – 19 September, 2018 


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen