Rosmah akan didakwa ubah wang haram, lapor media


Rosmah Mansor disoal siasat oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia pada Jun lepas berhubung akaun SRC International Sdn Bhd, bekas anak syarikat 1Malaysia Development Berhad. – Gambar fail The Malaysian Insight, 18 September, 2018.

ROSMAH Mansor dijangka akan berdepan 20 tuduhan di mahkamah, kebanyakannya berhubung kesalahan mengubah wang haram, apabila pasukan penyiasat melengkap siasatan dalam waktu yang terdekat, lapor Berita Harian.

Siasatan terhadap isteri bekas perdana menteri Najib Razak itu, yang bermula dua tahun lalu, dibuka semula lebih kurang tiga bulan lalu selepas Barisan Nasional kalah pilihan raya umum 9 Mei, lapor akhbar itu yang memetik sumber.

Rosmah, 66, disoal siasat oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) pada Jun lepas berhubung akaun SRC International Sdn Bhd, bekas anak syarikat 1Malaysia Development Berhad (1MDB).

Akhbar itu mendedahkan daripada 20 tuduhan itu, ada satu kes yang akan menarik perhatian melibatkan pembelian produk hormon anti penuaan bernilah lebih RM1 juta dari Amerika Syarikat.

Produk itu dikatakan mampu meningkatkan kadar hormon lebih 600%, jika diambil berterusan, lapor akhbar itu. Ia juga dikatakan untuk meningkatkan tenaga, tidur lebih lena, mengurangkan lemak dan mencantikkan kulit.

Laporan BH turut menyebut Najib juga bakal berdepan pertuduhan tambahan sebelum akhir bulan ini. – Gambar fail The Malaysian Insight, 18 September, 2018.

Memetik sumber, BH melaporkan seorang doktor bergelar ‘Datuk’ dibayar dengan cek RM1 juta pada Februari 2015 bagi pembelian dua set produk berkenaan yang bernilai RM500,000 setiap satu.

Cek berkenaan tertera nombor akaun sama dengan akaun milik Najib di AmIslamic Bank, yang sudah ditutup sebelum ini, kata laporan itu lagi.

Doktor itu juga memberitahu penyiasat ada produk lain yang dibeli untuk mengekalkan keremajaan dan daya hidup.

Selain itu, terdapat juga sekeping cek bernilai RM100,000 yang dibayar kepada sebuah syarikat pada Februari 2015 bagi kerja pembinaan di sebuah rumah di Taman Duta, yang diketahui adalah kediaman rasmi Najib dan Rosmah.

Laporan itu turut menyebut Najib juga bakal berdepan pertuduhan tambahan sebelum akhir bulan ini. 

Najib kini berdepan tujuh pertuduhan di mahkamah berhubung dana RM42 juta yang didakwa diseleweng daripada dana SRC International Sdn Bhd, bekas anak syarikat 1MDB, melibatkan kes pecah amanah, salah guna kuasa dan penggubahan wang haram.

Kes itu ditetapkan untuk perbicaraan Februari tahun depan. – 18 September, 2018.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen