Tubuh badan aduan polis sebagai hadiah Hari Malaysia, kata Ambiga


Gan Pei Ling

Ahli Jawatankuasa Pembaharuan Institusi (IRC) Ambiga Sreenevasan ketika berucap pada pelancaran laporan kematian dalam tahanan di Petaling Jaya hari ini. – Gambar The Malaysian Insight oleh Seth Akmal, 14 September, 2018

PAKATAN Harapan boleh menghentikan kematian yang boleh dicegah dalam tahanan poliss dengan menubuhkan Suruhanjaya Bebas Aduan dan Salah Laku Polis (IPCMC) secepat mungkin sebagai salah satu keutamaan mereka dalam membuat pembaharuan, kata ahli Jawatankuasa Pembaharuan Institusi (IRC) Ambiga Sreenevasan. 

“Sudah ada draf undang-undang disediakan oleh suruhanjaya siasatan diraja yang terakhir. Suruhanjaya itu mengambil masa beberapa bulan untuk menjalankan kajian dan menghasilkan laporan komprehensif. 

“Apa yang mereka perlu sudah ada. Tiada sebab mengapa mereka tidak boleh umumkan dalam masa beberapa hari akan datang pasukan khas atau langkah menubuhkan IPCMC. 

“Jadikan ia sebagai hadiah Hari Malaysia kepada negara,” kata Ambiga ketika pelancaran laporan kematian dalam tahanan di Petaling Jaya hari ini.

Terdapat 284 tahanan mati dalam tahanan polis dari 2000 hingga 2016, kes yang paling berprofil tinggi adalah melibatkan suspek curi kereta, A Kugan pada 2009. 

Ambiga turut disertai veteran DAP, Lim Kit Siang bekas pengerusi Bersih yang juga Ahli Parlimen Petaling Jaya Maria Chin Abdullah dan aktivis hak asasi manusia menggesa Putrajaya menubuhkan IPCMC dalam memenuhi janji melaksanakan perubahan institusi sejak beberapa bulan lalu. 

Suruhanjaya Siasatan Diraja ditubuhkan pada 2004 untuk melihat kepada salah laku polis. Ia menerima lebih 900 aduan dan penyalahgunaan kuasa polis dan membuat 125 syor, termasuk menubuhkan IPCMC, dalam laporan 576 muka surat pada 2005. 

Pengarah undang-undang pemerhati hak asasi manusia Asia Tenggara Fortify Right, Eric Paulsen berkata Putrajaya masih belum mendekati masyarakat sivil berhubung topik pembaharuan institusi polis. 

“Kita tak dengar apa-apa lagi. Tiada siapa yang dipanggil untuk perundingan. Sudah empat bulan. Saya rasa mereka perlu cepat. Setiap kematian dalam tahanan perli diberi perhatian serius,” kata Eric Paulsen. 

Tambahnya, Menteri Dalam Negeri juga perlu memandang serius terhadap kematian tahanan di pusat tahanan dan penjara dengan serius. Sebanyak 1,654 orang mati dalam penjara dari 2010 hingga Februari 2017.

“Aadakah sukar untuk menyediakan bekalan air bersih (di penjara dan pusat tahanan)? Untuk pastikan tahap kebersihan, yang tahanan disediakan dengan makanan dan tempat perlindungan?” soal peguam hak asasi manusia itu. 

Kementerian Kesihatan juga perlu mengambil tindakan tegas terhadap ahli patologi yang cuba menyembunyikan kes kamtian tahanan, katanya.

Pengarah eksekutif Lawyers for Liberty Latheefa Koya berkata tidak dapat diterima bila pegawai polis bertanggungjawab atas kematian yang tidak bersalah ini bebas. – 14 September, 2018


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen