Maszlee cuba lari daripada isu utama, dakwa mahasiswa


Zaim Ibrahim

Pelantikan Menteri Pendidikan Maszlee Malik sebagai presiden UIAM dipersoalkan banyak pihak dan menuntut beliau menolaknya. – Gambar fail The Malaysian Insight, 10 September, 2018.

MASZLEE Malik tidak menjawab isu yang dibangkitkan berhubung pelantikan beliau sebagai presiden Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM), kata kumpulan mahasiswa yang mengadakan bantahan di pejabat menteri pendidikan itu di Putrajaya kelmarin.

Maszlee sebaliknya cuba mengalihkan isu kepada penangkapan dua mahasiswa yang membuat tunjuk perasaan bantah duduk di pejabat Kementerian Pendidikan di Putrajaya, kata mereka.

Kumpulan yang menamakan diri mereka Gabungan Pembebasan Akademik IPT itu berkata Maszlee sepatutnya menjawab isu-isu dibangkitkan dan bukannya bercakap mengenai tangkapan dua aktivitis mereka oleh polis.

“Beliau gunakan helah penangkapan kami untuk lari daripada isu. Panjang berjela kenyataan beliau kenapa kami ditahan, tetapi bukan kenapa kami berada di sana.

“Apa respons beliau tentang bantahan itu,” kata jurucakap gabungan itu, Asheeq Ali Sethi Alivi kepada The Malaysian Insight.

“Matlamat kami jelas, mahu beliau letak jawatan sebagai presiden UIAM,” tambah pelajar tahun akhir jurusan undang-undang di Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) itu.

Gabungan Pembebasan Akademik IPT mengadakan tunjuk perasaan bantah duduk di pejabat Kementerian Pendidikan di Parcel E, Putrajaya pada Jumaat lalu. – Gambar Facebook, 10 September, 2018.

Awal pagi Sabtu, Asheeq Ali, 23, bersama Siti Nurizzah Mohamad Tazali, 23, ditahan polis selepas enggan bersurai dari kawasan hadapan pagar masuk utama Parcel E, yang menempatkan beberapa kementerian termasuk Kementerian Pendidikan.

Asheeq dan Nurizzah dibebaskan lebih kurang pukul 8 pagi semalam, selepas ditahan hampir enam jam di Ibu Pejabat Polis Daerah Putrajaya.

“Beliau (Maszlee) boleh sahaja tidak keluar apa-apa kenyataan tapi fikirkan (penyelesaian). Kami mahu tahu sama ada beliau ingin letak jawatan atau tidak, supaya kami juga boleh buat tindakan susulan,” tambah Nurizzah, pelajar tahun tiga jurusan undang-undang di UIAM.

Asheeq dan Nuizzah mengadakan tunjuk perasaan bantah duduk, bersama tidak lebih 10 pelajar dari beberapa universiti, di pejabat Kementerian Pendidikan di Parcel E, Putrajaya sejak pukul 8 pagi pada Jumaat.

Dalam tunjuk perasaan itu, kumpulan mahasiswa berkenaan menuntut berjumpa dengan Maszlee dan menegaskan tidak akan berganjak sehingga menteri itu letak jawatan menolak pelantikan sebagai presiden UIAM.

Pada sebelah malam, mereka bergerak ke kawasan dekat pintu pagar kompleks kerajaan itu, sebelum disuraikan oleh polis yang menahan dua mahasiswa itu.

Tidak lama selepas dua pelajar itu dibebaskan, Maszlee dalam satu kenyataan di Facebook menulis beliau akan menyiasat lanjut penahanan dua pelajar itu.

“Saya sedang meneliti mengapa mereka ditangkap malam tadi kerana saya telah memaklumkan agar pihak berkuasa tidak menangkap demonstran duduk bantah ini,” tulisnya di Facebook lebih kurang 9 pagi.

Dalam satu kenyataan media lebih kurang sejam kemudian Maszlee menjelaskan kronologi tunjuk perasaan itu dan langkah-langkah yang diambil oleh pihaknya melayan mereka dan berunding agar protes itu dihentikan.

Maszlee juga menjelaskan beliau tidak dapat bertemu dengan kumpulan mahasiswa itu pada Jumaat kerana berada di Sarawak untuk lawatan kerja dan mengarahkan pegawainya mengatur temu janji pada Rabu ini.

Asheeq menjelaskan bantahan mereka terhadap pelantikan Maszlee sebagai presiden UIAM bukan untuk kepentingan universiti itu tetapi untuk semua institusi pengajian tinggi awam.

Beliau mendakwa menerima maklumat daripada pegawai kementerian bahawa akan ada lagi ahli politik yang bakal dilantik memegang jawatan di universiti awam.

Selain pelantikan Maszlee sebagai presiden UIAM, pelantikan setiausaha politik beliau, Mohd Nizam Morad sebagai ahli lembaga pengarah Universiti Utara Malaysia (UUM) juga dipertikaikan.

Aktivis pelajar Asheeq Ali Sethi Aivi (kanan) bersama Siti Nurizzah Mohamad Tazali semasa temubual dengan media di Petaling Jaya. – Gambar The Malaysian Insight oleh Najjua Zulkefli, 10 September, 2018.

Sebelum ini beberapa pihak mempersoalkan pelantikan penasihat khas Maszlee, Wan Saiful Wan Jan sebagai pengerusi Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN).

Maszlee menafikan kedudukan Wan Saiful di PTPTN sebagai lantikan politik sebaliknya jawatan yang dipegang untuk tempoh terhad menunaikan janji Pakatan Harapan (PH) tentang hutang dana itu.

Wan Saiful juga kemudian menegaskan pelantikannya tidak melanggar janji PH kerana PTPTN bukan syarikat milik kerajaan tetapi sebuah badan berkanun.

“Kami difahamkan semua (pelantikan) ini adalah dirancang. Kami diberitahu akan ada banyak lagi lantikan berlaku kerana pegawai itu berita ada agenda yang mereka mahu ketengahkan,” kata Asheeq.

Pegawai itu bagaimanapun enggan mendedahkan agenda yang beliau maksudkan, tambahnya.

Sementara itu, seorang lagi aktivis gabungan mahasiswa itu mempersoalkan kenapa Maszlee tidak boleh mencontohi ketuanya Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad yang akur dengan janji PH dalam manifesto Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14).

“Kalau Tun Mahathir boleh letak jawatan sebagai menteri pendidikan dalam masa satu hari, kenapa Maszlee Malik tidak? Itulah prinsip kami, desak dan tekan beliau,” kata Syazwani Mahmud, pelajar tahun akhir jurusan undang-undang di UIAM.

Semasa menamakan barisan Kabinetnya, Dr Mahathir membatalkan cadangan beliau sendiri untuk menjadi menteri pendidikan selepas diingatkan bahawa manifesto PH menyebut perdana menteri tidak boleh memegang apa-apa portfolio dalam Kabinet. – 10 September, 2018.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen