Tajuddin ada masa 24 jam tarik balik dakwaan agenda Kristian, kata wakil rakyat DAP


Tajuddin Rahman mendakwa DAP menggunakan kedudukannya dalam kerajaan untuk menghapuskan institusi diraja dan tubuh republik. – Gambar fail The Malaysian Insight, 6 Ogos, 2018.

PEMIMPIN Umno, Tajuddin Rahman diberi masa 24 jam untuk menarik balik dakwaan yang DAP mempunyai agenda Kristian di Putrajaya, kata Ahli Parlimen Kepong Lim Lip Eng.

“Jika Tajuddin enggan dan memilih untuk terus berdegil menyebarkan penipuan politik tentang DAP, saya tidak ada pilihan kecuali meminta pihak berkuasa mengambil tindakan ke atasnya,” kata pemimpin DAP itu dalam satu kenyataan hari ini.

Lim berkata Umno perlu mengambil tindakan displin ke atas Tajuddin yang merupakan ahli Majlis Tertinggi Umno kerana menggalakkan politik perkauman dan agama berdasarkan penipuan.

Tambahnya, Tajuddin yang juga ahli Parlimen Pasir Salak itu perlu membuktikan dakwaanya terhadap kerajaan Pakatan Harapan, Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad, DAP dan penganut Kristian.

Beliau merujuk kepada kenyataan Tajuddin yang dibuat pada kempen Pilihan Raya Kecil Sungai Kandis minggu lepas apabila beliau memberikan amaran kepada pengundi yang kerajaan PH diterajui DAP dan Kristian mahu menghapuskan institusi diraja Melayu dan menubuhkan republik.

Bercakap kepada pengundi Melayu di Kampung Jawa, Sungai Kandis, Tajuddin memberi amaran kepada orang Melayu yang “Kristian sudah mengambil alih Putrajaya dan negeri.”

Dakwanya, pemimpin DAP menggunakan kedudukan mereka dalam kerajaan untuk menyebarkan agenda Kristian. Beliau malah menamakan beberapa orang pemimpin DAP dalam kerajaan sebagai mubaligh Kristian.

Lim menimbulkan fakta yang Barisan Nasional kalah 14 daripada 19 pusat daerah mengundi di Sungai Kandis, termasuklah di Kampung Jawa, tempat ucapan kebencian itu dibuat.

Katanya, pengundi Malaysia, terutama orang Melayu sudah matang dan rasional selepas gelombang politik seluruh negara pada 9 Mei lalu.

“Mesej dari PRK Sungai Kandis adalah Malaysia Baharu tidak ada tempat untuk politik ketakutan, kebencian dan penipuan menggunakan kaum dan agama selepas PRU14.

“Adakah Tajuddin berani membawa dakwaan sama ketika berkempen di PRK Balakong dan Seri Setia akan datang,” kata Lim. – 6 Ogos, 2018.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen