Mereka mesti ada bukti kukuh untuk tahan Najib, kata Shahrir


Muzliza Mustafa

Bekas pengerusi Felda Shahrir Samad ketika keluar daripada ibu pejabat SPRM di Putrajaya hari ini. – Gambar The Malaysian Insight oleh Seth Akmal, 3 Julai, 2018

BEKAS pengerusi Felda yang disoal siasat hampir tujuh jam leh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) hari ini dilihat tidak terkejut dengan penahanan bekas perdana menteri Najib Razak namun berkata beliau berharap penahanan itu dibuat berdasarkan bukti yang kukuh dan tiada sebab lain. 

“Mereka mesti ada bukti kukuh untuk menahan beliau,” katanya ketika ditemui di ibu pejabat SPRM hari ini. 

Shahrir berada di ibu pejabat SPRM sejak jam 9.40 pagi untuk memberi kenyataan berhubung wang berjumlah RM1 juta yang diterimanya dari Najib yang dikatakan dari dana 1MDB.

Menurutnya, beliau akan menunggu maklumat lanjut berhubung penahanan Najib sebelum memberi kenyataan lanjut.

“Kita menghormati undang-undang dan saya rasa ahli Umno bertenang dan kita adalah rakyat yang patuh kepada undang-undang,” katanya ketika ditanya sama ada beliau akan menggesa ahli parti untuk bertenang berhubug isu itu.

Shahrir turut mengesahkan kepada media bahawa akaun peribadinya merupakan antara 408 akaun bank yang dibekukan oleh pihak berkuasa berhubung 1MDB. 

Turut dibekukan adalah akaun bank Umno Johor.

“Ia mestilah sah (dana) kerana merupakan derma politik. Saya minta dana daripada presiden ketika itu (Najib) untuk bantu saya dalam aktiviti politik,” kata Shahrir.

Mengenai gesaan yang dibuat oleh Ketua Pesuruhjaya SPRM Shukri Abdull bahawa semua entiti dan individu yang menerima wang 1MDB perlu pulangkan kepada pihak berkuasa, Shahrir berkata beliau masih belum diminta berbuat demikian.

“Mereka belum minta saya buat apa-apa. Kita tunggu dan lihat,” katanya.

Shahrir merupakan individu pertama yang disoal siasat SPRM hari ini.

Beliau tiba pada jam 9.40 pagi diikuti dengan presiden Umno yang baharu dilantik Ahmad Zahid Hamidi 10 minit kemudian.

Turut disoal siasat hari ini adalah anak tiri Najib, Riza Aziz.

Produser filem berusia 48 tahun itu tiba pada jam 1.30 petang dan masih belum meninggalkan ibu pejabat SPRM ketika ini. – 3 Julai, 2018
 


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen