Umno pusat dimohon batal kelayakan Idris bertanding


AJK Umno Bahagian Tangga Batu mendakwa ketua bahagiannya Idris Haron menggunakan pengaruh wang bagi meraih sokongan perwakilan dalam sesi pemilihan Umno. – Gambar fail The Malaysian Insight, 27 Jun, 2018.

AHLI Jawatankuasa (AJK) Umno Bahagian Tangga Batu memohon kepimpinan tertinggi Umno pusat membatalkan kelayakan ketua bahagiannya Idris Haron untuk mempertahankan jawatan berkenaan kerana didakwa menggunakan “pengaruh wang” bagi meraih sokongan perwakilan dalam sesi pemilihan Umno bahagian 30 Jun ini.

Timbalan Ketua Umno Bahagian Tangga Batu Dr Abu Bakar Mohamad Diah berkata Idris didakwa menawarkan elaun RM1,000 setiap bulan dan seekor lembu korban setiap tahun untuk satu cawangan yang menyokongnya dalam manifesto bekas ketua menteri Melaka itu dalam usaha mempertahankan jawatannya.

Beliau berkata tawaran berkenaan dikesan tersebar melalui WhatsApp sejak seminggu lepas dan diuar-uarkan beliau dalam kempen yang dilakukan Idris sehingga ia menjadi buah mulut dalam kalangan perwakilan Umno Bahagian Tangga Batu.

“Perbuatan ini salah laku calon yang bertanding menggunakan sogokan kewangan dan ia salah kerana melanggar Perlembagaan Umno Perkara 5 iaitu salah laku dibaca bersama Perkara 5.1.1 dan Perkara 5.1.2 yang amat jelas menyatakan ahli parti dilarang melakukan perkara melibatkan kewangan dalam proses pemilihan.

“Selain itu, ia tingkah laku yang tidak baik dilakukan seorang ketua bahagian lebih-lebih lagi apabila beliau mendakwa dirinya menjadi ketua bahagian selama 10 tahun dan sepatutnya faham mengenai peraturan dalam pemilihan yang diibaratkan pertandingan keluarga,” katanya pada sidang akhbar di Melaka, malam tadi.

Turut hadir Naib Ketua Umno Bahagian Tangga Batu Sazali Muhamad Din dan AJK Umno bahagian berkenaan yang juga pencabar Idris bagi jawatan ketua Umno Bahagian Tangga Batu Mohamad Ali Mohamad.

Abu Bakar berkata permohonan itu akan dibuat menerusi surat bantahan yang ditandatangani 19 daripada 30 AJK Umno Bahagian Tangga Batu yang akan dihantar bersama bukti yang telah dikumpul kepada Setiausaha Agung Umno Tengku Adnan Tengku Mansor hari ini.

Mengenai dakwaan Idris terdapat konspirasi terancang untuk menjatuhkan karier politiknya, Abu Bakar berkata, tindakan yang diusulkan atau dilakukan AJK Umno Bahagian Tangga Batu berdasarkan pencapaian dan keputusan yang dibuat Idris sebagai pengerusi Badan Perhubungan Umno Melaka dan ketua Bahagian Umno Tangga Batu yang dilihat memberi impak besar kepada kekalahan Umno dan Barisan Nasional pada Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14).

Mereka berkata Idris seorang ketua bahagian yang berpengalaman dan sudah tentu tahu dan faham proses pemilihan setiap pertandingan akan ada (pemimpin) yang dijatuhkan atau dinaikkan.

“Dalam keadaan ini sudah tentu kita ingin menjatuhkannya kerana beliau mempunyai salah laku dan menyebabkan Umno Tangga Batu dan Melaka menerima kekalahan besar pada PRU14,” katanya.

Abu Bakar berkata tanggungjawab itu perlu digalas Idris sepenuhnya kerana semua keputusan berhubung PRU14 termasuk pemilihan calon khususnya di bahagian Tangga Batu diputuskan sendiri tanpa perbincangan dengan AJK bahagian.

Katanya, sehingga kini tiada perbincangan atau mesyuarat dilakukan bersama perwakilan atau AJK bagi mengenal pasti punca kekalahan untuk tujuan membetulkan kesalahan itu. – Bernama, 27 Jun, 2018.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen


  • memang dah biasa sangat dah isu pemimpin umno dapatkan sokongan dengan gunakan duit..memang dah tak heran dh.. macam mana rakyat nak percaya kalau masih ada pemimpin macam ni

    Dimuat naik 5 tahun yang lalu oleh Amera amani · Ulasan