Perancis siasat skandal rasuah pembelian Scorpene, kata Guan Eng


Duta Perancis Frédéric Laplanche bertemu Menteri Kewangan Lim Guan Eng di Putrajaya hari ini. – Gambar Facebook Kementerian Kewangan, 22 Jun, 2018.

PERANCIS masih menyiasat pembelian kapal selam Scorpene oleh Malaysia semasa Najib Razak menjadi menteri pertahanan, kata Menteri Kewangan Lim Guan Eng.

Menerusi posting di laman Facebook Kementerian Kewangan, Lim berkata beliau bertemu Duta Perancis Frédéric Laplanche di kementeriannya di Putrajaya hari ini, di mana Laplanche mengesahkan pihak kehakiman negaranya masih menyiasat skandal rasuah dalam kes kapal selam Scorpene yang bernilai 1 bilion euro. 

“(Laplanche) memberikan sokongan penuh terhadap usaha Kerajaan Malaysia baharu yang mempromosikan ketelusan dan pendedahan skandal kewangan di mana kebenaran dan keadilan harus menjadi tunjang utama. 

“Beliau juga mendedahkan berita bahawa pihak kehakiman Perancis sedang menyusuli skandal rasuah dalam kes kapal selam Scorpene yang bernilai 1 bilion euro,” kata Lim dalam posting itu.

Pembelian Scorpene dibuat pada 2002 dari unit limbungan kapal DCN Perancis.

Pada 2009, pihak berkuasa Perancis menuduh dua bekas eksekutif utama, salah seorang adalah dari syarikat subsidiari DCN atas dakwaan rasuah berhubung pembelian kapal selam itu.

Sebuah syarikat yang dikaitkan dengan penganalisis politik dan penasihat Najib, Abdul Razak Baginda, iaitu Perimekar Sdn Bhd didakwa menerima RM540 juta sebagai komisen bagi perjanjian pembelian tersebut.

Beberapa dana dari penjualan juga didakwa disalurkan ke sebuah lagi syarikat yang juga dikaitkan dengan Abdul Razak, Terasasi Ltd yang didaftarkan di Hong Kong.

Kumpulan hak asasi manusia, Suaram telah memfailkan aduan dengan pihak berkuasa Perancis yang mencetus permulaan siasatan kehakiman di Paris pada 2012.

Abdul Razak didakwa oleh mahkamah Perancis pada Julai tahun lepas kerana terlobat dalam rasuah dan menerima suapan. Bagaimanapun, dakwaan dalam sistem undang-undang Perancis tidak sama dengan dakwaan di bawah undang-undang Komanwel.

Menteri Pertahanan Mohamad Sabu baru-baru ini berkata kementeriannya akan menubuhkan pasukan petugas khas bagi menyiasat kes Scorpene.  – 22 Jun, 2018.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen