Nafi tanggungjawab 1MDB, Najib bakal menuai badai


The Malaysian Insight

Najib Razak mendakwa penasihat, pihak pengurusan 1MDB dan lembaga pengarah merahsiakan tentang dakwaan penyelewengan dana daripada pengetahuannya. – Gambar fail The Malaysian Insight, 21 Jun, 2018.

SELEPAS ditinggalkan oleh parti dan rakan-rakannya, Najib Razak kini memindahkan segala kesalahan dan tanggungjawab berhubung skandal 1Malaysia Development Berhad (1MDB) atau duit yang dijumpai dalam akaun peribadinya kepada semua orang.

Sekarang, bekas perdana menteri itu boleh menjangkakan tindak balas yang sama daripada mereka yang sedang diburu bersabit skandal berbilion ringgit itu yang mengancam kedudukan kredit dan kewangan negara.

Tindak balas mereka itu nantinya boleh menyumbat Najib ke penjara untuk suatu waktu yang lama kalau betul apa yang dikatakan oleh Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad.

Selepas kehilangan kuasa pada 9 Mei, Najib mengirimkan pesan kepada kelompok terdekatnya yang beliau akan menerima apa saja tindakan kerajaan baru asalkan orang kanannya tetap setia dengannya.

Namun wawancara beliau dengan Reuters yang disiarkan semalam membayangkan ada perubahan strategi seolah-olah mahu mengelak daripada tanggungjawab dan menyalahkan orang kanannya – sesetengahnya yang sudah meninggal dunia atau kini bersembunyi di serata dunia.

Bekas perdana menteri itu bagaimanapun menjelaskan tentang wang tunai yang luar biasa, beg tangan mewah dan barangan kemas yang dirampas dari kediamannya oleh pihak berkuasa baru-baru ini.

Dalam wawancara pertama sejak kalah mengejut dalam pilihan raya umum pada 9 Mei itu, Najib berkata, penasihatnya dan pihak pengurusan 1MDB serta lembaga pengarah merahsiakan tentang penyelewengan dana yang didakwa itu daripadanya.

Dalam komennya yang panjang lebar setakat ini mengenai skandal 1MDB, Najib berkata, beliau tidak tahu apakah duit beratus juta dolar yang dipindahkan melalui akaunnya itu adalah daripada 1MDB, dan apakah duit daripada dana itu kemudiannya dibersihkan dengan membeli aset di serata dunia, termasuk kapal persiaran, lukisan, batu permata dan harta tanah mewah.

“Saya tidak ada kaitan dengan kapal persiaran, lukisan… saya tidak pernah lihat lukisan-lukisan itu

“Saya tidak menyedari pembeliannya. Ini dibuat tanpa pengetahuan saya. Saya tidak akan pernah membenarkan dana 1MDB digunakan untuk mana-mana perkara ini. Saya dalam kerajaan sudah lama. Saya tahu apa yang betul dan apa yang salah,” kata Najib dalam wawancara yang diadakan di vila mewah mengadap laut di sebuah hotel lima bintang di Langkawi.

Pegawai penyiasat Malaysia yang meneliti kes 1MDB berkata, mereka percaya Najib dan isterinya Rosmah Mansor mengumpulkan kekayaan dan hartanah yang luar biasa menggunakan duit daripada dana kerajaan itu. Rosmah muncul sekejap dalam wawancara tersebut tetapi kata Najib, isterinya itu tidak akan menjawab sebarang soalan.

Hampir 300 buah kotak berisi beg tangan mewah dan berpuluh-puluh beg mengandungi wang tunai dan barangan kemas adalah antara barang yang dirampas polis dalam serbuan di premis yang ada kaitan dengan keluarga Najib. Antara yang dirampas termasuk beg tangan jenama Birkin keluaran Hermes, setiap satu dianggarkan bernilai beratus ribu dolar.

Menurut Najib, rampasan beg tangan dan barang mewah yang lain itu menimbulkan persepsi negatif sedangkan kebanyakan barangan itu adalah hadiah kepada isteri dan anak perempuannya, dan tiada kaitan dengan 1MDB.

Kata Najib, menantunya Daniyar Nazarbayez, sepupu Presiden Kazakhstan, Nursultan Nazarbayev, juga memberikan banyak beg tangan sebagai hadiah kepada Rosmah.

“Orang mungkin susah hendak faham, tetapi menantu lelaki saya misalnya, dia dapat Birkin daripada pengeluarnya, lima atau enam pada suatu masa,” katanya, sambil menambah hadiah itu datang dari luar negara dan tidak ada kena-mengena dengan 1MDB.

Najib juga berkata duit RM114 juta yang dijumpai di kediaman keluarganya di Kuala Lumpur adalah dana milik Umno, parti yang terajui sebagai presiden sebelum letak jawatan tidak lama selepas pilihan raya.

Buat masa ini, Najib cuba membentuk dan membentur naratif tentang penyelewengan itu dan duit yang masuk ke akaunnya.

Beliau kini harus menunggu untuk mendengar sejauh mana naratifnya itu akan disah atau dinafikan oleh mereka yang sekarang menjadi saksi pendakwa serta mereka yang menawarkan maklumat tentang skandal yang akan menyebabkan Malaysia menanggung kerugian berbilion ringgit selama bertahun-tahun akan datang. – 21 Jun, 2018.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen