Kita gagal lindungi kanak-kanak, kata Wan Azizah


Gan Pei Ling

Timbalan Perdana Menteri Dr Wan Azizah Wan Ismail ingin kelemahan dasar untuk melindungi kanak-kanak daripada penderaan seksual diatasi. – Gambar The Malaysian Insight oleh Seth Akmal, 14 Jun, 2018.

UNDANG-UNDANG dan masyarakat Malaysia secara keseluruhannya gagal melindungi kanak-kanak, sama ada dari aspek kekurangan zat makanan atau penderaan, kata Timbalan Perdana Menteri Dr Wan Azizah Wan Ismail, sambil menambah dengan menjadikan negara tempat lebih selamat untuk anak-anak di bawah umur adalah salah satu keutamaannya.

Bagaimanapun, wanita berusia 65 tahun ini yang juga menteri wanita, keluarga dan menteri pembangunan masyarakat, mengakui beliau berdepan cabaran besar.

Wan Azizah yang mempunyai sembilan cucu, berkata beliau amat terkesan dengan apa yang dilihatnya sebagai kelemahan dasar untuk melindungi kanak-kanak daripada penderaan seksual.

“Anda perlu memastikan perkara ini terus diberi perhatian. Ini merupakan isu penting,” katanya kepada The Malaysian Insight dalam satu wawancara di pejabatnya di Putrajaya.

“Ini adalah perkara yang dianggap tabu untuk dibincangkan, namun, kita harus melakukannya secara terbuka.

“Jika anda melihat sebarang aduan, anda tidak boleh menutup mata. Mesej itu mesti disebarkan disampaikan - selamatkan kanak-kanak,” katanya.

Wan Azizah berkata terkejut apabila ditunjukkan dengan kajian oleh Protect and Save the Children, yang mendapati kes penderaan seksual yang tinggi di kalangan 2,000 kanak-kanak, dan pesalah itu selalunya orang dewasa yang hampir dengan kanak-kanak, termasuk ahli keluarga dan guru agama.

Kajian itu, yang diklasifikasikan di bawah Akta Rahsia Rasmi oleh kerajaan Barisan Nasional sebelum ini, dijalankan lebih 10 tahun yang lalu.

“Saya terkejut. Kementerian sendang melihat semua perkara ini. Kita perlu pergi kepad apunca permasalahan ini. Saya diberitahu ia berada di bawah siasatan polis.

“Mangsa-mangsa sudah dewasa kini. Kita perlukan perkembangan terkini,” kata Wan Azizah, yang sedang berusaha mendapatkan laporan itu. – 14 Jun, 2018.

Berita penuh di sini.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen