Pelaburan Jepun di Malaysia, apa yang Umno tidak tahu


Faisal Tehrani

BEBERAPA hari lepas, Umno selaku pembangkang yang semakin gigih menyindir Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad yang menghadiri Persidangan Nikkei ke-24 sebagai “jurujual” untuk menarik pelaburan Jepun ke Malaysia.

Kenyataan Umno seterusnya menyatakan: “Ketika dia (Dr Mahathir) berkuasa, sudah ada yang bercakap tentang perkara ini kerana terdapat banyak projek mega melibatkan syarikat dan pembiayaan dari Jepun”.

Kenyataan Umno di atas sebenarnya bertitik tolak daripada kekurangan maklumat dan kejahilan aspek sejarah.

Sebahagian besar sejarah pelaburan Jepun di Malaysia sudah pernah didokumentasikan antara lain oleh Uqbah Iqbal dalam “Sejarah Perkembangan Pelaburan Jepun di Malaysia 1890-1980”.

Suatu hakikat yang tidak diketahui oleh Umno ialah pelaburan Jepun di Tanah Melayu bermula sebelum Perang Dunia Kedua.

Ketika itu Jepun sudah mulai melabur dalam bidang perladangan di Malaysia.

Buktinya, pada 1912, Japanese Planter’s Association ditubuhkan di Singapura dan kemudian Japanese Rubber Planters Association ditubuhkan pula Selangor pada 1913.

Kualiti bijih besi yang baik dari Malaysia juga mendorong pelaburan besar negara tersebut dalam bidang perlombongan antara tahun-tahun 1920an-1930an.

Hal yang sama berlaku di Sarawak dan Sabah, di mana di Sarawak, pelaburan Jepun pada 1935 mencapai angka 2.5 juta.

Jepun menerusi Nissa Shokai diberikan konsesi pembinaan jalan kereta api, dan penjanaan hidro elektrik dalam 1929.

Di Sabah, seawal 1881, Gabenor Borneo Utara, C.V Creagh menjadikan pengambilan buruh dan pelabur dari Asia Timur sebagai satu dasar yang bertepatan dengan era pemodenan Meiji di negara matahari terbit itu.

Sebaik sahaja Malaysia mencapai kemerdekaan pada 1957, Jepun membuka firma perdagangan di Persekutuan Tanah Melayu, dan melabur dalam industri makanan, tekstil dan tembikar.

Sehingga awal 1960an, 40 buah syarikat perlombongan dan perindustrian dengan nilaian RM70 juta sudah berperanan di Tanah Melayu dan Singapura.

Pada 1 Ogos 1967 pula loji keluli Malayawata di Prai dibuka dengan nilai RM72 juta.

Aktiviti ini terus meningkat sehingga 1970.

Ketika itu juga, Malaysia menyaksikan firma-firma perdagangan atau Sogo Shosha melabur besar-besaran antara lain melibatkan Mitsubishi Corporation, Mitsui Co. Ltd., Sumimoto Co. Ltd, dan Nichimen Co. Ltd.

Kepesatan pelaburan Jepun berterusan pada zaman Abdul Razak dan Hussein Onn.

Pengasasan syarikat dalam industri litar bersepadu mendadak meningkat dalam 1973 sehingga 1976.

Dalam era ini rakyat Malaysia mengecapi peluang pekerjaan dan kita melihat kemunculan Kumpulan Pen Toray dan Kanebo di Pulau Pinang sementara Toyobo di Perak dan Kedah.

Bank-bank industri Jepun juga mulai berceracakan di negara ini dengan Bank of Tokyo, Bank Mitsui, Bank Sanwa, Bank Dai-Ichi dan Bank Tokai membuka cawangan dan pejabat masing-masing di sini.

Kehadiran pelabur Jepun ini mencambah-biak kilang yang menghasilkan generasi “minah karan” yang memberi peluang kerja untuk penghuni kampung dan berlakunya migrasi besar penduduk kampung ke bandar.

Hal ini semua berlaku sebelum Dr Mahathir mengambil alih tampuk pemerintahan.

Adalah selamat untuk dikatakan yang beliau hanya meneruskan polisi perdagangan sedia ada.

Adalah jelas sekali, pelaburan Jepun di Malaysia berlaku jauh lebih lama dari era Dr Mahathir 1.0 dan merupakan satu bentuk hubungan niaga yang setara.

Hal ini hanya tidak kelihatan ketika era Najib Razak kerana keghairahan terhadap China dan Arab Saudi.

Umno sewajarnya berusaha menjadi parti pembangkang yang lebih menggigit dengan dokumentasi dan kumpulan penyelidik yang lebih rapi sebelum mengkritik kerajaan Pakatan Harapan.

Untuk itu, Umno perlu mendekati sarjana dan sejarawan yang luhur dan jujur untuk membekalkan mereka ilmu dan maklumat sebelum mengaibkan diri. – 12 Jun, 2018.
 

* Mohd Faizal Musa atau Faisal Tehrani bertugas sebagai felo di Institut Alam dan Tamadun Melayu (UKM), Felo Pelawat di ISEAS-Yusuf Ishak dan Bersekutu untuk sebuah projek di bawah Weatherhead Center, Universiti Harvard. Faisal menulis mengenai pelbagai perkara yang menjadi minat beliau.

* Ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak semestinya mencerminkan pandangan rasmi The Malaysian Insight.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen


  • DUmno ini sudah lama loyar buruk... Manalah tau sejarah negara?

    Dimuat naik 5 tahun yang lalu oleh Carlson Chan · Ulasan