Apa akan berlaku jika anda 'Just Joking!' di Malaysia?


Mustafa K. Anuar

UNTUK menjawab soalan di atas, kemungkinan besar rancangan komediri anda yang dijadualkan akan dibatalkan pada saat terakhir, yang mengecewakan pelawak dan peminatnya.

Anda boleh mengatakan bahawa ini adalah versi Malaysia untuk “budaya membatal”.

Itulah yang berlaku kepada pelawak Sharul Channa yang visa kerjanya dibatalkan oleh Kementerian Komunikasi dua hari sebelum persembahan “Just Joking!” pada 18 Mei di Petaling Jaya.

Pembatalan itu berlaku berikutan klip video rancangan Singapura 2018 di Malaysia yang muncul semula dan menjadi tular, yang seterusnya menyebabkan segelintir rakyat Malaysia yang kecewa membuat laporan polis.

Ini berlaku walaupun pelawak berusia 37 tahun itu memberi jaminan kepada pihak berkuasa Malaysia ketika memohon kelulusan, bahawa dia tidak akan menyentuh 3R (bangsa, agama dan raja). Nampaknya kementerian adalah tindakan yang sukar untuk diikuti.

Adalah dipercayai bahawa dalam rancangan 2018, yang merupakan sebahagian daripada Comedy Central Asia’s Stand-up, Asia! #2, Channa membuat jenaka bahawa dia adalah Pelawak Diperakui Halal. Pendek kata, “halal” telah menjadi bahan lawak yang lucu.

Walaupun jenaka “halal” seperti itu diluluskan oleh pihak berkuasa Malaysia ketika itu, ia kini dilarang berikutan peraturan 3R oleh pihak berkuasa sejak kebelakangan ini apabila ramai ahli politik, antara lain, mempersenjatai ketiga-tiga faktor ini, khususnya kaum dan agama, untuk kepentingan mereka dengan mengorbankan perpaduan antara etnik.

Sehubungan itu, seseorang tertanya-tanya sama ada pelawak lain boleh membuat pemerhatian secara berseloroh bahawa Channa atau personaliti lain yang mempunyai situasi yang sama adalah pelawak yang “diperakui haram” tanpa menimbulkan kemarahan kuasa-kuasa itu. Lagipun, “haram” adalah padanan Melayu dengan “larangan”.
 
Apa yang kami maksudkan di sini ialah kadangkala lakonan komedi mungkin menggunakan permainan kata-kata sebagai cara untuk menjadi lucu. Ini dicontohi oleh tindakan seperti pelawak Palestin-Amerika Sammy Obeid, yang juga membangkitkan isu jenaka yang berkaitan dengan Palestin dan Israel. – 24 Mei, 2024.

Berita penuh di sini. 
 


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen