Rasionalisasi subsidi diesel diumum bila siap, kata Rafizi 


GARIS masa untuk rasionalisasi subsidi diesel akan diumumkan bagi mengelakkan inflasi spekulatif, kata Menteri Ekonomi Rafizi Ramli.

Ini, lapor The Star, adalah untuk mengelakkan sebarang inflasi spekulatif.

“Salah satu pertimbangan utama untuk rasionalisasi subsidi diesel ialah penjujukan, yang penting dalam mengekalkan keseimbangan antara pertumbuhan gaji, meletakkan wang dalam poket orang ramai dan inflasi,” katanya.

Walaupun sebelum ini diumumkan bahawa rasionalisasi subsidi diesel akan berlaku tahun ini, Rafizi berkata ia mungkin mengambil sedikit masa.

Beliau berkata keputusan muktamad mengenai jujukan terbaik akan diputuskan oleh Kabinet dan kita belum berada di peringkat itu lagi.

Rafizi berkata rancangan itu bermula dengan Hab Pangkalan Data Pusat (Padu) dan memastikan data yang diperlukan sedia ada apabila kerajaan mahu melakukan sesuatu.

“Data sudah sedia dan ia bergantung kepada mekanisme yang ingin dilaksanakan oleh kerajaan.

Kami cuba sedaya upaya untuk mengelak spekulasi inflasi,” katanya.

Bulan lalu, Rafizi berkata rancangan untuk menghapuskan subsidi bahan api menyeluruh tahun ini berada di landasan yang betul, dan langkah itu akan membantu mengurangkan defisit fiskal negara.

Kerajaan perlu “menguruskan urutan” pemotongan subsidi dengan risiko inflasi meningkat walaupun sebelum ia dilaksanakan, katanya dalam temu bual dengan Bloomberg pada Selasa.

Tahun lepas, Rafizi mengumumkan program subsidi RON95 yang disasarkan pada separuh kedua 2024 untuk mengoptimumkan sumbernya bagi mereka yang paling memerlukannya.

Beliau berkata mereka dalam kumpulan pendapatan 20 teratas (T20) menerima 53% subsidi bahan api menyeluruh, yang tidak mampan dan tidak saksama. – 15 Mei, 2024.



Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen