Yang Dipertua Dewan Negara meninggal dunia 


YANG Dipertua Dewan Negara Mutang Tagal meninggal dunia akibat komplikasi jantung di Institut Jantung Negara (IJN) di Kuala Lumpur pagi ini, umum pejabatnya.

Mutang meninggalkan seorang isteri dan tiga orang anak.

Mutang, yang dipilih sebagai Yang Dipertua Dewan Negara ke-20 dan mengangkat sumpah jawatan pada 19 Februari.

Mendiang dari etnik Lun Bawang berusia 69 tahun, dilahirkan pada 5 Oktober 1954 di perkampungan sempadan terpencil Buduk Nur, Ba’kelalan di daerah paling utara di negeri ini, Lawas, memegang jawatan selama lebih dua bulan.

Beliau merupakan orang Dayak pertama yang memegang jawatan itu.

Merupakan seorang peguam terlatih dari Universiti Malaya, Mutang menggantikan rakan warga Sarawak, Wan Junaidi Tuanku Jaafar, yang telah berundur untuk menjawat jawatan baharunya sebagai Gabenor Sarawak.

Mutang jatuh sakit ketika berada di Azerbaijan, sewaktu mengetuai delegasi Malaysia ke Forum Dunia ke-6 mengenai Dialog Antara Budaya yang diadakan di Baku dari 1 hingga 3 Mei.

Semasa di sana, beliau mengadakan kunjungan hormat kepada rakan sejawatannya, Speaker Majlis Milli Azerbaijan Sahiba Gafarova,  pada 1 Mei.

Beliau diiringi Duta Besar Malaysia ke Azerbaijan Ahmad Kamrizamil Mohd Riza, timbalannya Nur Jazlan Mohamed dan Senator Anifah Aman.

Ahli majlis tertinggi Parti Pesaka Bumiputera Bersatu (PBB), ketua gabungan pemerintah empat parti Sarawak, Gabungan Parti Sarawak (GPS), Mutang juga bekas ahli Parlimen Bukit Mas selama dua penggal dari 26 April 1982 hingga 21 Oktober 1990.

Dalam penampilan pertamanya dalam pilihan raya, dia menang tanpa bertanding.

Bagaimanapun, pada pilihan raya umum seterusnya pada 1986, beliau menewaskan seorang calon bebas, Mohd Bujang Mohd Yassin, dalam mempertahankan kerusinya.

Dalam kemenangan besar itu, Mutang memperoleh 57.78% undian 9,470 berbanding Bujang Mohd 3,607 untuk majoriti 5, 863 undi.

Mutang juga merupakan adik kepada bekas Menteri Muda Perhubungan Negeri, Judson Tagal yang terkorban dalam nahas helikopter pada 2004.

Jawatan lain yang pernah disandangnya ialah presiden Dewan Perniagaan dan Perindustrian Orang Ulu (OUCCI), naib presiden Persekutuan Perniagaan Sarawak (SBF), ahli majlis tertinggi Dewan Perniagaan dan Perindustrian Dayak (DCCI), penaung Persatuan Menembak dan Memanah Lawas (LSAA), penasihat Persatuan Wartawan Sarawak Utara (NSJA), Penasihat Undang-undang Persatuan Lun Bawang Sarawak, ahli Persatuan Peguambela Sarawak, ahli Persatuan Peguambela Sabah, ahli Majlis Peguam Malaysia dan merupakan konsul kehormat Romania di Sarawak sejak 12 Januari 2017.

Keluarga Mutang telah merakamkan “terima kasih atas ucapan takziah dan doa yang dipanjatkan kepada mereka dan menghargai ruang yang diberikan kepada mereka dalam menghadapi waktu yang sukar ini”.

Tambahnya maklumat mengenai urusan pengebumian dan upacara penghormatan akan diumumkan kemudian.– 10 Mei, 2024.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen