MIPP janji hormati, lindungi masyarakat India


MIPP, rakan kongsi baharu dalam pakatan Perikatan Nasional berjanji untuk menghormati dan melindungi kehormatan serta maruah masyarakat India. – Gambar fail The Malaysian Insight, 5 Mei, 2024.

PARTI Rakyat India Malaysia (MIPP), rakan kongsi baharu dalam pakatan Perikatan Nasional berjanji untuk menghormati dan melindungi kehormatan serta maruah masyarakat India, tidak seperti kerajaan perpaduan.

“Saya tidak fikir Pakatan Harapan menghormati maruah orang India. Apabila bercakap mengenai hak kita, kerajaan juga harus memberikan kepentingan yang sewajarnya kepada masyarakat,” kata presiden MIPP P Punithan.

Punithan berkata parti itu akan memastikan maruah kaum India juga dihormati apabila PN menjadi kerajaan.

“Saya tidak fikir parti berbilang kaum mempunyai perkara itu di hati mereka,” katanya kepada The Malaysian Insight.

Beliau juga berkata MIPP sedia bekerjasama dengan sebuah lagi parti India, Urimai yang diketuai bekas pemimpin DAP P Ramasamy.

Urimai berkempen menentang PH pada PRK Kuala Kubu Baharu.

“Mereka akan turun sendiri. Belum ada pengaturan lagi.

“Kami tidak kisah untuk menjemput mereka untuk acara kami asalkan mereka menyokong dan memastikan PN menang,” katanya.

Beliau turut mempelawa pihak lain untuk bekerjasama.

“Saya ingin memanggil Parti Kemajuan Malaysia, Muda, PSM untuk bekerjasama dengan pembangkang. Tiada siapa yang mahu bekerja secara silo.”

Sementara itu sekumpulan 17 gerakan masyarakat sivil berasaskan India dari Kuala Kubu Baharu menyatakan sokongan mereka kepada calon PH.

Kumpulan tersebut terdiri daripada persatuan penduduk, kuil Hindu dan organisasi sosial, kebajikan, kebudayaan, belia, sukan dan pendidikan.

Sokongan bersama mereka diutarakan oleh ahli perniagaan dan dermawan P Thiagarajan.

Usaha untuk mendapatkan pengundi India semakin hangat apabila PH dan Perikatan cuba memenangi 7,200 undi.

Dengan PH mahu memenangi pengundi Cina dan Perikatan melakukan perkara yang sama dengan pengundi Melayu, kaum India di sini kini dilihat sebagai bakal king maker.

Khairul Azhari Saut dari PN/Bersatu berada dalam pertarungan empat penjuru menentang Pang Sock Tao dari DAP mewakili gabungan kerajaan, Hafizah Zainuddin dari PRM dan calon bebas Nyau Ke Xin.

PRK KKB dijadualkan berlangsung pada 11 Mei. – 5 Mei, 2024.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen