Situasi hak asasi manusia membimbangkan di Malaysia


Mustafa K. Anuar

Menurut satu laporan, Malaysia terus menggunakan Akta Perhimpunan Aman, Kanun Keseksaan dan Akta Kesalahan Kecil 1987 untuk menyekat hak bantahan secara aman.– Gambar fail The Malaysian Insight, 26 April, 2024.

SITUASI hak asasi manusia di Malaysia, seperti yang dilaporkan secara berasingan baru-baru ini oleh Biro Demokrasi, Hak Asasi Manusia dan Buruh AS dan kumpulan hak asasi global Amnesty International (AI), membingungkan kerana ia adalah satu noda dalam rekod hak asasi manusia negara.

Kedua-dua laporan menunjukkan bahawa tidak banyak peningkatan hak asasi manusia pada tahun 2023, manakala dalam beberapa kes terdapat sekatan atau pelanggaran lanjut yang membimbangkan.

Senario ini menunjukkan bahawa kerajaan Madani sedikit sebanyak telah mengingkari komitmennya terhadap pembaharuan yang kononnya dijanjikan kepada pengundi Malaysia.

Berita baiknya ialah, seperti yang didedahkan oleh laporan AI, hukuman mati mandatori telah dimansuhkan tahun lepas, tetapi mahkamah tetap mempunyai budi bicara untuk mengenakan hukuman mati atau penjara dan sebat jangka panjang. Kumpulan itu, justeru, menggesa agar hukuman mati dimansuhkan sepenuhnya.

Kebimbangan kepada kedua-dua laporan adalah sekatan terhadap kebebasan bersuara, berhimpun dan berpersatuan, yang jelas merupakan asas demokrasi.

Laporan oleh Biro itu, yang merupakan sebuah agensi di bawah Jabatan Negara AS, juga menekankan perkara yang dianggapnya sebagai sekatan serius terhadap kebebasan bersuara dan kebebasan media, termasuk penapisan atau penguatkuasaan undang-undang libel jenayah untuk mengehadkan ekspresi; dan sekatan serius terhadap kebebasan internet.

Undang-undang sekatan seperti Akta Mesin Cetak dan Penerbitan 1984, Akta Rahsia Rasmi 1972, Akta Hasutan 1948, Akta Komunikasi dan Multimedia 1998 serta Akta Perhimpunan Aman 2019 dikatakan telah digunakan oleh pihak berkuasa yang telah menjejaskan hak-hak mereka. rakyat biasa.

Sebagai contoh, polis menyoal pengarah, penerbit dan empat lagi yang terlibat dalam pembikinan filem, “Mentega Terbang”, yang diharamkan pada September, dan siasatan polis terhadap pembikin filem itu masih diteruskan.

Biro itu juga menyebut isu hak asasi manusia seperti layanan yang kejam, tidak berperikemanusiaan atau merendahkan maruah oleh entiti kerajaan; penahanan atau penahanan sewenang-wenangnya; masalah serius dengan kebebasan badan kehakiman; dan campur tangan sewenang-wenangnya atau menyalahi undang-undang terhadap privasi. – 26 April, 2024.

Berita penuh di sini. 


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen