Perikatan digesa namakan calon India di KKB


K. Kabilan

Urimai menggesa PN menamakan calon India untuk pilihan raya kecil Kuala Kubu Baru akan datang. KKB dijangka mengadakan pilihan raya kecil berikutan kematian ADUNnya Lee Kee Hiong pada 21 Mac.– Gambar fail The Malaysian Insight, 1 April, 2024.

PERIKATAN Nasional (PN) digesa untuk menamakan calon India bagi pilihan raya kecil Kuala Kubu Baharu (KKB) akan datang.

Pengerusi Interim Urimai P Ramasamy berkata pengundi India ditetapkan untuk menjadi king maker di kawasan DUN, dan oleh itu PN harus mengambil kesempatan daripada situasi ini.

Pilihan raya kecil itu dijangka diadakan berikutan kematian Adunnya Lee Kee Hiong pada 21 Mac.

Lee berusia 58 tahun dari DAP, menghidap kanser ovari sejak 2020, menjadi wakil rakyat KKB untuk penggal ketiga setelah berjaya mengekalkan kerusi itu semasa pilihan raya negeri Selangor, tahun lepas.

KKB secara tradisinya dimenangi oleh calon Cina. Kubu kuat MCA/Barisan Nasional di kerusi DUN ini telah dikalahkan oleh DAP pada 2013 melalui Lee.

Pada pilihan raya negeri tahun lepas, Lee menghadapi pertembungan empat penjuru dengan cabaran paling sukar yang datang daripada Teoh Kien Hong dari Gerakan/PN. Lee menang dengan majoriti 4,009 undi.

Kawasan itu terdiri daripada 43% pengundi Melayu, 33% pengundi Cina, 18% India dan kira-kira 5% Orang Asli.

Setakat ini tarikh untuk pilihan raya kecil itu masih belum ditetapkan.

“Saya rasa PN patut menamakan calon India kali ini. Terdapat peluang yang kuat untuk melakukan lebih baik daripada tahun lepas, terutamanya jika DAP membuat pilihan yang salah dengan calon mereka,” kata Ramasamy kepada The Malaysian Insight.

Tambahnya, beliau telah mendengar DAP akan meletakkan calon Melayu atau Sikh, yang menurutnya bukanlah satu tindakan yang bijak.

“Saya ragu orang Melayu yang kebanyakannya penyokong PN akan terpengaruh dengan taktik pilihan raya DAP.

“Meletakkan calon Sikh mungkin menjadi penghinaan kepada penduduk India, kebanyakannya bekas pekerja estet Tamil.

“Sebenarnya, sokongan kaum India terhadap PH semakin berkurangan. Pada pilihan raya negeri lalu, kira-kira 25% kaum India hanyut daripada menyokong PH. Tidak pasti sejauh mana sokongan yang diberikan kepada PN.

“Beberapa orang India yang aktif atau berpengaruh sudah pun menjadi ahli Bersatu,” tambahnya.

Beliau juga berkata pengundi India di Kuala Kubu Baru marah dengan cara kerajaan perpaduan menangani isu masyarakat.

“Masyarakat India yang saya temui berang kerana langsung tidak ada khabar angin daripada DAP untuk meletakkan calon India.

“Walaupun kaum India membentuk 18% daripada populasi pengundi di Kuala Kubu Baharu, keperluan untuk melantik calon India tidak ada dalam fikiran pemimpin DAP.

“Adalah satu kesimpulan yang tidak disangkal dalam kalangan segmen tertentu penduduk India di Kuala Kubu Baharu bahawa DAP yang sering bercakap tentang pelbagai kaum tidak menghormati kaum India di negara ini.

“Kaum India tidak ditolak di kawasan ini kerana mereka merupakan segmen peratusan pengundi yang besar.

“Mereka juga mungkin dilabel sebagai king maker kerana peranan strategik mereka dalam menentukan menang atau kalah dalam pilihan raya kecil. DAP boleh abaikan kaum India atas risikonya sendiri,” kata bekas pemimpin DAP itu. – 1 April, 2024.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen