Tiada siapa boleh hentikan kami di Gaza, kata Netanyahu


Poster berdarah simbol kekejaman Perdana Menteri Benjamin Netanyahu dibawa penunjuk perasaan pro-Palestin ketika bantahan di Mesir. – Gambar EPA, 14 Januari, 2024.

PERDANA Menteri Benjamin Netanyahu berkata tiada siapa boleh menghentikan Israel daripada mencapai kemenangan dalam perangnya terhadap pejuang Hamas di semenanjung Gaza.

“Tiada siapa akan hentikan kami – bukan The Hague, Axis of Evil dan tidak ada yang lain. Ia sesuatu yang boleh dan perlu untuk meneruskan hingga berjaya dna kami akan melakukannya,” kata Netanyahu pada sidang media yang disiarkan di televisyen.

Perang di Gaza masuk hari ke-100 hari ini.

Netanyahu mengulas berkenaan kes dibawa terhadapnya di mahkamah tertinggi PBB, Mahkamah Jenayah Antarabangsa di The Hague, dengan dakwaan Israel melanggar Konvensyen Genosid PBB.

Beliau berkata serangan ketenteraan di Gaza sudah menghapuskan kebanyakan tentera Hamas di wilayah Palestin yang dikepung.

Tetapi katanya penduduk di utara Gaza yang hilang tempat tinggal belum boleh untuk kembali ke rumah masing-masing dalam masa terdekat.

“Ada undang-undang antarabangsa yang ringkasnya berkata – anda hapuskan sebuah populasi dan anda tidak akan membenarkan ia kembali selagi bahaya masih wujud.

“Dan bahaya masih ada. Peperangan masih berlaku di utara Gaza,” kata Netanyahu. – AFP, 14 Januari, 2024.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen