Sanusi bimbang hilang lebih ramai ahli Parlimen Perikatan, kata Mahfuz


Pengerusi PH Kedah Mahfuz Omar berkata Sanusi Md Nor sepatutnya bertindak sebagai menteri besar dan bukannya seperti ketua kampung. – Gambar fail The Malaysian Insight, 7 Januari, 2023.

MENTERI Besar Kedah Muhammad Sanusi Md Nor cuba menghalang Ahli Parlimen Perikatan Nasional daripada menyatakan sokongan kepada Perdana Menteri Anwar Ibrahim dengan mendakwa kerajaan sedia ada akan tumbang dalam masa terdekat, kata Mahfuz Omar.

Pengerusi Pakatan Harapan (PH) Kedah itu memberitahu Utusan Malaysia pemimpin pembangkang bimbang kehilangan ahli Parlimen mereka kepada kerajaan yang memerintah selain keresahan mereka untuk berdepan beberapa kes mahkamah.

Mahfuz berkata Sanusi sepatutnya bertindak sebagai menteri besar dan bukannya seperti ketua kampung semata-mata.

“Apabila beliau bertindak sedemikian, Muhammad Sanusi sebenarnya bukan hanya akan merosakkan ekosistem ekonomi di luar Kedah malah turut menjejaskan ekonomi negeri ini. Para pelabur akan membuat penilaian dan mungkin merasakan situasi politik di Malaysia tidak stabil.

“Walhal ketika ini keadaan­nya cukup stabil dengan Perdana Menteri memiliki sokongan dua pertiga di Dewan Rakyat. Justeru pemimpin PN terutamanya Muhammad Sanusi perlu lebih bijak tampil dengan watak sebagai Menteri Besar, bukannya bersikap seolah-olah pemimpin politik kampung,” katanya kepada Utusan Malaysia.

Mahfuz mengulas kenyataan Sanusi semalam mendakwa kerajaan perpaduan tidak akan bertahan hingga habis penggal kali ini.

Sanusi berkata beliau secara peribadi tahu bila Kerajaan Perpaduan akan jatuh tetapi enggan mendedahkan tarikh sebenar kepada umum.

Tambah Mahfuz, tindak tanduk Sanusi sama seperti watak yang dilakonkan oleh pelakon veteran A.R Tompel dalam filem Nasib Do Re Mi.

“Dalam filem tersebut bomoh berkenaan cuba meyakinkan sekumpulan lelaki untuk mempercayai bahawa dia boleh membantu mereka melarikan seorang wanita. Lebih kurang begitulah halnya dengan apa yang dilakukan Muhammad Sanusi ketika ini,” katanya.

Semalam Ahli Parlimen Bukit Gantang Syed Abu Hussin Hafiz Syed Abdul Fasal mengulangi dakwaan sekurang-kurangnya lapan ahli Parlimen pembangkang akan mengisytiharkan sokongan kepada kerajaan Perdana Menteri Anwar Ibrahim tidak lama lagi.

Ahli Parlimen Bersatu itu berkata ahli Parlimen akan mengisytiharkan sokongan mereka apabila parlimen bersidang semula lewat Februari.

“Apabila Parlimen bersidang semula pada Februari, aktiviti (mengisytiharkan sokongan) akan bermula. Mereka akan menunggu dan memantau perkembangan sepanjang dua bulan akan datang,” katanya pada program “Jualan Harga Terendah, Perkhidmatan untuk Rakyat” di Projek Perumahan Rakyat di Kerinchi, Kuala Lumpur semalam.

Pada Disember Syed Abu Hussin berkata tujuh atau lapan ahli Parlimen daripada Perikatan Nasional akan mengisytiharkan sokongan mereka kepada Anwar.

Terdahulu, Syed Abu Hussin menjadi ketua pembangkang kelima mengisytiharkan sokongan kepada Anwar selepas Zahari Kechik (Jeli), Mohd Azizi Abu Naim (Gua Musang), Iskandar Dzulkarnain Abdul Khalid (Kuala Kangsar) dan Suhaili Abdul Rahman (Labuan). – 7 Januari, 2024.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen