MIPP ikrar berikan sokongan kaum India kepada Perikatan pada PRU16


Ravin Palanisamy

MIPP di bawah kepimpinan baharu berikrar untuk meningkatkan sokongan kaum India terhadap Perikatan Nasional (PN) pada pilihan raya umum akan datang. – Gambar fail The Malaysian Insight, 24 Disember, 2023.

PARTI Rakyat India Malaysia (MIPP) di bawah kepimpinan baharu berikrar untuk meningkatkan sokongan kaum India terhadap Perikatan Nasional (PN) pada pilihan raya umum akan datang.

Presidennya P Punithan berkata beliau yakin memperoleh lebih 40% undi kaum India untuk gabungan berasaskan Melayu itu.

Pada pilihan raya umum lalu ketika PN mendapat sokongan Melayu yang besar, ia bagaimanapun gagal mendapat sokongan daripada pengundi bukan Melayu yang membuang undi mereka di belakang Pakatan Harapan.

Punithan berkata sokongan kaum India boleh meningkat dengan bantuan pihaknya yang memohon menyertai PN.

“Jadi (jika diterima masuk ke dalam PN) kita boleh membawa masuk sokongan kaum India kepada PN. Kita boleh mempunyai asas yang kukuh dari segi sokongan kaum India terhadap PN,” kata Punithan kepada The Malaysian Insight.

“Kami mahu meningkatkan sokongan kaum India kepada PN supaya ia boleh memenangi lebih banyak kerusi pada PRU akan datang.

“Dengan kami di PN, sokongan kaum India untuk PN berpotensi meningkat sebanyak 40% hingga 50%, meningkatkan kerusi di Parlimen berbanding PN sekarang.

“Mungkin kita mungkin boleh menambah lagi 15 atau lebih kerusi di Parlimen,” tambah bekas ketua pemuda MIC Selangor itu.

MIPP yang dirombak ditubuhkan empat tahun lalu mengumumkan barisan baharunya dengan Punithan mengetuai parti itu.

Beliau berkata parti itu akan mengemukakan permohonan untuk menjadi sebahagian daripada PN tidak lama lagi.

Dengan PN kekurangan perwakilan India dalam gabungannya, Punithan berkata kemasukan MIPP boleh membina dan mengukuhkan lagi kepercayaan orang India terhadap PN.

“Agak jelas perlu ada parti politik India dalam PN kerana jika masyarakat mahu menyokong PN mesti ada asas dan asas kukuh di situ.

“Kita faham ada kebimbangan di kalangan orang India dengan PAS berada dalam PN tetapi mesti ada seseorang untuk bertindak sebagai moderator dan berunding dengan PAS.

“Bersatu telah seimbang tetapi mesti ada seseorang yang boleh berunding dengan PAS. Jadi, kita sebagai parti India akan memainkan peranan itu,” kata Punithan yang juga timbalan ketua jawatankuasa India PN.

Punithan berkata parti itu menyasarkan untuk mendapatkan kira-kira 200,000 ahli menjelang tahun depan dengan kerja-kerja giat dijalankan di 10 negeri pada masa ini.

“Mulai Januari 2024 kami membuka keahlian tetapi kami sudah mengenal pasti 160 ketua bahagian untuk parti.

“Sasaran kami adalah untuk mempunyai kira-kira 70% ahli berumur di bawah 50 tahun dan selebihnya boleh menjadi ahli senior.

“Kami akan mengadakan AGM tahun depan dan akan membentangkan pindaan perlembagaan kami untuk mewujudkan struktur yang lebih baik untuk parti,” katanya sambil menambah beberapa kumpulan masyarakat sivil India juga akan bergabung dengan parti itu. – 24 Disember, 2023.

Berita penuh di sini.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen