Mualaf dapat kebenaran cabar keengganan Mahkamah Syariah dengar permohonan keluar Islam


SEORANG lelaki berusia 54 tahun diberi kebenaran oleh Mahkamah Tinggi Shah Alam untuk semakan kehakiman berhubung keengganan Mahkamah Rayuan Syariah untuk mendengar permohonannya keluar daripada agama Islam.

Hakim Shahnaz Sulaiman dalam memberikan kebenaran itu berkata kes itu bukan “sembrono” atau “menyusahkan” dan “mahkamah ini selanjutnya mendapati terdapat beberapa bahan dalam alasan yang menyokong permohonan itu”, lapor Free Malaysia Today.

Mahkamah Syariah menolak permohonan lelaki itu pada 2014 atas alasan notis rayuan tidak disampaikan kepada Majlis Agama Islam Selangor (Mais) dalam tempoh yang ditetapkan oleh undang-undang.

Selepas menolak permohonan itu pada 7 Oktober 2019, Mahkamah Rayuan Syariah kemudiannya mengarahkan mualaf itu menjalani kaunseling.

Lelaki itu yang mewakili dirinya pada 17 Oktober dalam tempoh 14 hari memfailkan rayuan ke Mahkamah Rayuan Syariah.

Dia bagaimanapun gagal menyampaikannya di Mais dalam tempoh perkhidmatan yang ditetapkan.

Tambahnya dia tidak dapat menyampaikan notis itu tepat pada masanya kerana tidak mempunyai peguam dan menggesa Mahkamah Syariah memberinya lanjutan masa untuknya menyampaikan notis itu.

Mais membantah permohonan itu dan ia kemudiannya dibatalkan oleh Mahkamah Rayuan Syariah.

Dia kemudian memfailkan kebenaran untuk semakan kehakiman di Mahkamah Tinggi kerana berhujah Mahkamah Rayuan Syariah menolak rayuannya tanpa mendengar merit kes itu. – 22 Disember, 2023.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen