Sarawak kaji wujudkan pihak berkuasa tunggal urus sistem pengangkutan


Desmond Davidson

Sarawak sedang mengkaji model LTA Singapura yang berperanan merancang serta mengurus semua sistem pengangkutan awam di negara itu. – Gambar fail The Malaysian Insight, 29 November, 2023.

SARAWAK sedang meneroka idea untuk menubuhkan pihak berkuasa pengangkutan tunggal, kata Perdana Menteri Abang Johari Openg semasa persidangan Dewan Undangan Negeri (DUN) hari ini.

Beliau berkata langkah itu adalah sebahagian daripada langkah strategik negeri dalam pengurusan sektor pengangkutannya.

Abang Johari berkata pakar pengangkutan negeri kini sedang mengkaji Pihak Berkuasa Pengangkutan Darat (LTA) Singapura sebagai asas modelnya.

LTA Singapura, katanya “merancang dan mengurus keseluruhan sistem pengangkutan awam Singapura melalui penyertaan aktif sektor swasta”.

“Transformasi sektor pengangkutan kita mesti diuruskan melalui pendekatan holistik dan bersepadu. Kita perlu memperkukuh pengurusan dan menyelaraskan pengangkutan untuk memastikan perkhidmatannya memenuhi keperluan orang ramai,” katanya.

Abang Johari juga memberitahu mesyuarat bahawa di sebalik pembangunan jalan raya, kerajaan juga komited menambah baik sektor pengangkutan dan logistik negeri untuk “hubungan yang lebih baik dan bagi menampung permintaan industri yang semakin meningkat”.

Beliau berkata pemerolehan MASWings kerana pengangkutan udara memainkan peranan penting dalam pembangunan ekonomi dan sosial Sarawak.

“Perjalanan udara menghubungkan dan menyediakan mod pengangkutan yang pantas dan cekap di Sarawak, dengan bahagian lain di Malaysia, Asia dan seluruh dunia untuk aktiviti perniagaan dan pelancongan.

“Oleh itu, ia tidak bermotifkan keuntungan. Sebaliknya penting untuk melengkapkan rangkaian pengangkutan dan logistik kita dalam perhubungan udara di Sarawak dan rantau ini pada harga berpatutan.”

Premier berkata apabila MASWings menjadi syarikat penerbangan milik Sarawak, ia akan dapat menyediakan perkhidmatan udara lebih terjamin walaupun di laluan yang kurang menguntungkan.

Abang Johari berkata menerusi pengambilalihan itu, Sarawak komited untuk menaik taraf MASWings daripada penyedia perkhidmatan udara luar bandar kepada syarikat penerbangan serantau.

“Saya yakin inisiatif ini akan meningkatkan perhubungan udara kita dan membuka lebih banyak peluang dalam perdagangan, perniagaan dan pelancongan,” katanya. – 29 November, 2023.

Berita penuh di sini


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen