61 trak bantuan masuk ke utara Gaza, kata PBB


Konvoi trak membawa bahan api dan bantuan melalui daerah Zeitoun di Bandaraya Gaza pada 25 November 2023, ketika anggota medik sembahyang di sebelah ambulans pada hari kedua gencatan senjata antara Israel dan Hamas. – Gambar AFP, 26 November, 2023.

PERTUBUHAN Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) pada Sabtu berkata 61 trak yang membawa bekalan perubatan, makanan dan air menghantar muatan mereka ke utara Gaza, susulan jeda pertempuran yang membolehkan bantuan memasuki wilayah pantai yang dikepung.

Sebanyak 200 lagi trak dihantar ke Semenanjung Gaza dari Nitzana, Israel, kata Pejabat Penyelarasan Hal Ehwal Kemanusiaan PBB (OCHA) dalam satu kenyataan, dengan 187 daripadanya melepasi sempadan pada awal petang waktu tempatan.

Sejumlah 11 ambulans, tiga bas dan trak dihantar ke hospital Al-Shifa, yang menyaksikan pertempuran hebat sejak beberapa hari kebelakangan ini, “untuk membantu pemindahan,” kata kenyataan itu.

“Semakin lama jeda berlangsung, lebih banyak agensi kemanusiaan bantuan akan dapat menghantar ke dalam dan merentasi Gaza,” tambahnya sambil mengucapkan terima kasih kepada kumpulan Bulan Sabit Merah Palestin dan Mesir.

Sehari sebelumnya, apabila gencatan senjata sementara antara Israel dan Hamas bermula untuk memudahkan tebusan dan pertukaran banduan, sejumlah 137 trak menghantar bantuan di Gaza, menurut PBB.

“Kami mengalu-alukan pembebasan lebih ramai tebusan hari ini dan mengulang gesaan kami untuk pembebasan segera dan tanpa syarat semua tebusan,” kata OCHA.

“Dan kami berharap pembebasan lebih ramai tahanan Palestin membawa kelegaan kepada keluarga dan insan tersayang mereka.”

Pertukaran berterusan sehingga awal Ahad, waktu tempatan, dengan Hamas dijangka membebaskan sejumlah 50 tebusan semasa gencatan senjata selama empat hari sebagai pertukaran bagi 150 tahanan Palestin, di bawah perjanjian yang diuruskan oleh Qatar, Mesir dan Amerika Syarikat.

Pejuang Hamas menahan kira-kira 240 orang apabila mereka menembusi sempadan ketenteraan Gaza dengan Israel pada 7 Oktober, membunuh kira-kira 1,200 warga Israel dan warga asing, menurut pihak berkuasa Israel.

Susulan serangan itu, Israel melancarkan pengeboman udara, artileri dan tentera laut di samping serangan darat untuk memusnahkan Hamas, membunuh hampir 15,000 orang, kebanyakannya orang awam dan termasuk ribuan kanak-kanak, menurut kerajaan Hamas di Gaza. – AFP, 26 November, 2023.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen