Inspektor Sheila dihadap ke mahkamah lagi


Inspektor Sheila Sharon Steven Kumar sebelum ini didakwa di Mahkamah Majistret Selayang atas tiga pertuduhan mengaibkan kehormatan seorang anggota polis berpangkat lans koperal dan seorang pemuda serta mengugut seorang wanita warga emas. – Gambar fail The Malaysian Insight, 8 November, 2023.

SEORANG inspektor wanita dikenali sebagai ‘Inspektor Sheila’, didakwa lagi di Mahkamah Majistret Kuala Lumpur hari ini atas pertuduhan menyebabkan kegusaran awam dengan memarahi, menjerit dan membunyikan hon kereta terhadap seorang wanita di tempat letak kereta di sebuah pusat beli-belah, Jun lepas.

Inspektor Sheila atau nama sebenarnya Sheila Sharon Steven Kumar, 35, selaku Orang Kena Saman (OKS) mengaku tidak bersalah selepas pertuduhan terhadapnya dibacakan di hadapan Majistret Illi Marisqa Khalizan.

Dia didakwa melakukan mudarat awam dengan memarahi dan membunyikan hon kereta yang panjang atau lama serta menjerit di tempat kejadian sehingga menyebabkan kegusaran awam terhadap Nuraihan Nadzirah Ibrahim, 27.

Perbuatan itu didakwa dilakukan di tempat letak kereta sebuah pusat beli-belah di Brickfields, Kuala Lumpur pada 5.26 petang, 16 Jun lepas, mengikut Seksyen 268 Kanun Keseksaan dan boleh dihukum mengikut Seksyen 290 kanun sama yang membawa hukuman denda maksimum RM400, jika sabit kesalahan.

Timbalan Pendakwa Raya Zuhairi Osman menawarkan jaminan RM1,000, namun peguam M. Manoharan mewakili Sheila memohon supaya anak guamnya dikenakan bon jaminan dengan alasan wanita itu akan hadir ke mahkamah pada setiap tarikh prosiding kes yang ditetapkan. 

Manoharan berkata anak guamnya sebelum ini telah didakwa di Mahkamah Majistret Selayang atas tiga pertuduhan dan mahkamah membenarkan jaminan berjumlah RM5,000.

“Oleh itu, saya mohon supaya OKS dilepaskan tanpa sebarang syarat serta diberikan bon jaminan. Pertuduhan hari ini adalah tidak berasas dan sangat memalukan sedangkan dia telah berkhidmat sebagai pegawai polis lebih sembilan tahun dan seorang yang berdisiplin serta tegas,” kata peguam itu.

Mahkamah membenarkan Sheila diikat jamin RM500 dengan seorang penjamin dan menetapkan 18 Disember ini untuk sebutan semula kes bagi serahan dokumen.

Pada 26 Jun lepas, Sheila mengaku tidak bersalah di Mahkamah Majistret Selayang atas tiga pertuduhan mengaibkan kehormatan seorang anggota polis berpangkat lans koperal dan seorang pemuda serta mengugut seorang wanita warga emas. – Bernama, 8 November, 2023.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen