Perbandingan ringgit, dolar AS bukan ukuran tentu keadaan ekonomi, kata Ahmad Maslan 


Timbalan Menteri Kewangan 1 Ahmad Maslan berkata adalah tidak adil untuk mana-mana pihak menentukan keadaan ekonomi negara hanya berdasarkan perbandingan mata wang. – Gambar fail The Malaysian Insight, 4 November, 2023.

PERBANDINGAN ringgit-dolar AS tidak seharusnya menjadi satu-satunya ukuran dalam menentukan keadaan ekonomi, kata Timbalan Menteri Kewangan 1 Ahmad Maslan.

Beliau berkata adalah tidak adil untuk mana-mana pihak menentukan keadaan ekonomi negara hanya berdasarkan ukuran tersebut kerana masih terdapat beberapa ukuran lain yang harus diberi perhatian.

Antaranya adalah pertumbuhan ekonomi Malaysia yang diunjurkan pada 4-5% tahun depan, unjuran defisit fiskal 4.3% berbanding sasaran 5% tahun ini, kadar inflasi yang semakin menurun pada 1.9%, Kadar Dasar Semalaman (OPR) yang dikekalkan pada 3% dan kadar pengangguran rendah pada 3.4%, kata Ahmad. 

“Inilah ukuran sebenarnya. Selain itu pelaburan yang telah diumum separuh tahun ini begitu besar jumlahnya, jadi angka-angka itu menunjukkan ekonomi kita berada di landasan yang kukuh dan ekonomi kita berada pada landasan yang menunjukkan asasnya kukuh.

“Itulah angka ukuran ekonomi dan tidak adil hanya merujuk kepada (perbandingan) dolar AS dengan ringgit sahaja,” katanya kepada pemberita selepas merasmikan Majlis Anugerah ‘Islamic Distinguished Entrepreneur’ (IDEA Award 2023) anjuran Dewan Perniagaan Muslim Insiders malam tadi. 

Sementara itu, Presiden Muslim Insiders Profesor Adam Richman berkata anugerah IDEA Award 2023 itu diadakan bertujuan untuk mengiktiraf usaha cemerlang dan memberi penghargaan kepada usahawan Muslim yang telah mencapai tahap keunggulan luar biasa dalam pelbagai sektor ekonomi serta juga kepada pemilik perniagaan bukan Islam yang mengamalkan ciri-ciri perniagaan mesra Islam di negara ini.

“Kami percaya bahawa usaha-usaha ini tidak hanya memberi manfaat kepada perniagaan mereka, tetapi juga kepada masyarakat dan ekonomi negara.

“Anugerah ini adalah satu langkah penting untuk menyokong pertumbuhan perniagaan komuniti Muslim yang cemerlang dan berdaya saing,” katanya dalam satu kenyataan. – Bernama, 4 November, 2023.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen