Parti pemerintah Thailand pilih anak perempuan Thaksin sebagai pemimpin 


Paetongtarn Shinawatra telah dipilih tanpa bertanding untuk menjadi pemimpin baharu Pheu Thai.– Gambar AFP, 27 Oktober, 2023.

PARTI pemerintah Thailand pada Jumaat memilih anak perempuan bekas perdana menteri Thaksin Shinawatra yang dipenjarakan sebagai ketuanya.

Anak perempuan bongsu Thaksin, Paetongtarn Shinawatra, telah dipilih tanpa bertanding untuk menjadi pemimpin baharu Pheu Thai, dua tahun selepas menyertai politik.

Thaksin, yang merupakan ahli politik paling berpengaruh di negara itu kembali ke Thailand pada Ogos lalu selepas 15 tahun hidup dalam buangan selepas digulingkan dalam rampasan kuasa 2006.

“Badan pentadbiran baharu Pheu Thai mesti memperbaiki diri untuk memimpin parti menjadi nombor satu untuk rakyat semula,” kata Paetongtarn kepada ahli parti dan pemberita, memakai sut merah, warna khas parti.

Paetongtarn, 37, merupakan ketua kempen Pheu Thai untuk pilihan raya umum Mei dan mempunyai rancangan untuk memodenkan parti itu.

Pheu Thai ialah penjelmaan terbaru gerakan politik yang diasaskan oleh bapanya, tetapi ia telah dikalahkan ke tempat kedua dalam tinjauan Mei oleh Parti Move Forward yang progresif.

Keputusan itu mengejutkan pergerakan yang sebelum ini merampas kebanyakan kerusi pada setiap pilihan raya Thailand sejak 2001.

Paetongtarn menerima 289 undi dengan satu berkecuali semasa mesyuarat agung parti pada pagi Jumaat.

Seorang penganalisis politik, Yuttaporn Issrachai berkata pengumuman itu mengikut corak “gaya pemerintahan keluarga” Pheu Thai.

“Ia adalah usaha untuk memodenkan parti, tetapi akhirnya teras parti masih sama. Ia milik puak Shinawatra,” katanya kepada AFP.

Bagaimanapun, timbalan ketua Pheu Thai, Phumtham Wechayachai mempertahankan tindakan itu, berkata Paetongtarn mempunyai peranan kepimpinan.

“Ia bukan kerana nama keluarganya. Kami memilih orang berdasarkan kelayakan mereka semata-mata,” katanya kepada pemberita. – AFP, 27 Oktober, 2023.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen