Pusat beli-belah banyak tetapi perbelanjaan kurang, kata pengusaha


Noel Achariam

Kerajaan digesa meningkatkan ketibaan pelancongan dengan cepat bagi menangani kekurangan perbelanjaan pengguna tempatan walaupun bilangan pusat membeli-belah bertambah. – Gambar fail The Malaysian Insight, 17 Oktober, 2023.

PUSAT membeli-belah berkembang di seluruh Malaysia namun pengguna kurang berbelanja berikutan peningkatan inflasi, kos sara hidup dan kos perniagaan, kata Persatuan Pusat Beli-belah Malaysia.

Ini menyebabkan pendapatan boleh guna yang lebih rendah untuk pembelian mengikut budi bicara selepas membelanjakan untuk keperluan dan makanan ruji, kata kumpulan itu.

Presidennya Teo Chiang Kok berkata kos input meningkat dengan ketara daripada kos barangan, elektrik, gaji dan kos pematuhan.

“Terutamanya yuran dan lesen berkanun, meningkatkan birokrasi dan aplikasi kawal selia serta kelulusan yang sama dengan pengurusan mikro.”

Beliau berkata industri peruncitan dan pusat beli-belah mengalami tanda-tanda pemulihan yang menggalakkan selepas tinjauan industri terakhir mereka pada Disember 2022 menunjukkan purata penghunian bagi pusat membeli-belah ialah 87%.

Teo berkata mereka sepatutnya melihat pertumbuhan pesat pusat beli-belah di negeri-negeri utama Kuala Lumpur, Petaling Jaya, Putrajaya, Pulau Pinang dan Johor.

“Terdapat beberapa pusat beli-belah yang dijadualkan dibuka pada penghujung 2023 - The Exchange TRX (November) dan Sunshine Mall di Pulau Pinang. Lain-lain yang dijadualkan dibuka pada 2024 termasuk 118 Mall, 168 Selayang Park dan KL Metropolis,” katanya.

Pavilion Damansara Heights Mall dibuka minggu ini. Ia memperkenalkan pilihan kedai khusus, pengalaman makan yang pelbagai dan perkhidmatan gaya hidup, dengan 100 kedai bersedia untuk menyambut pengunjung menjelang akhir bulan ini.

Teo berkata bagi menangani isu itu Putrajaya harus meningkatkan ketibaan pelancongan dengan cepat termasuk memperkenalkan kemudahan bebas visa atau visa semasa ketibaan.

“Visa semasa ketibaan boleh didapati jika datang dari negara ketiga tetapi bukan dari negara asal.

“Kesan daripada ini ialah Malaysia menjadi destinasi sekunder dan biasanya membuat lawatan yang tidak dirancang.”

Beliau berkata secara tradisinya, kunjungan ke pusat membeli-belah akan meningkat dengan perayaan akhir tahun dan pelbagai acara yang dianjurkan oleh pusat beli-belah itu sendiri serta jualan oleh peruncit.

“Bagaimanapun, rangsangan sebenar hanya boleh datang dengan lebih banyak ketibaan pelancong, terutamanya dengan pelancong China dibenarkan keluar baru-baru ini.

“Jiran kita mengalu-alukan pelancong dengan pengenalan segera perjalanan tanpa visa.” – 17 Oktober, 2023.

Berita penuh di sini.



Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen