Industri solar Eropah perlu ratusan ribu pekerja


Industri solar di Eropah bimbang kekurangan pekerja mahir boleh menjadi penghalang kepada pertumbuhan pesat. – Gambar EPA, 3 Oktober, 2023.

INDUSTRI solar di Eropah mungkin memerlukan beberapa ratus ribu pekerja mahir tambahan dalam beberapa tahun akan datang, menurut satu laporan yang dikeluarkan pada Isnin.

Menurut laporan oleh Solar Power Europe (SPE), sektor itu di EU telah mencipta kira-kira 648,000 pekerjaan “bersamaan sepenuh masa” menjelang tahun lalu, kebanyakannya dalam pemasangan.

Menjelang 2027, jika ledakan tenaga solar berterusan, jumlah itu boleh mencecah 1.2 juta dalam “senario sederhana”, lapor Agensi Berita Jerman (dpa).

Permintaan terbesar untuk pekerja mahir adalah di Jerman.

Di antara pekerja yang berbeza, keperluan terbesar adalah untuk pekerja pembinaan untuk pemasangan serta jurutera perancangan dan elektrik.

Industri solar bimbang kekurangan pekerja mahir boleh menjadi penghalang kepada pertumbuhan pesat.

“Terlalu sedikit pekerja dalam tenaga boleh diperbaharui bermakna tidak banyak projek dapat dilaksanakan,” kata pengurus sumber manusia di Baywa r.e., Sanda Bozic, pemaju projek besar untuk loji solar dengan cawangan di 31 negara dan beribu pejabat di Munich di selatan Jerman.

“Setaraf sepenuh masa” ialah metrik biasa yang digunakan dalam sumber manusia, di mana semua pekerjaan ditukar kepada jawatan sepenuh masa. Oleh itu, jumlah sebenar pekerja biasanya lebih tinggi, kerana pekerja juga bekerja secara sambilan.

SPE berpangkalan di Brussels dan merupakan persatuan pelobi Eropah untuk 300 syarikat dan persatuan kebangsaan.

Menurut laporan SPE, Poland pada tahun lalu mempunyai paling ramai pekerja berkaitan tenaga solar, dengan hanya di bawah 147,000 setaraf sepenuh masa, diikuti oleh Sepanyol dengan 103,000 dan Jerman di bawah 96,000.

Tetapi menurut persatuan solar, perkara itu akan berubah tidak lama lagi: di Jerman, penyelidik menjangkakan terdapat lebih daripada 210,000 pekerja setaraf sepenuh masa pada tahun 2027, lebih banyak daripada Sepanyol atau Poland. – Bernama, 3 Oktober, 2023.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen