Pakatan dijangka tak bertanding PRK DUN Jepak, kata penganalisis


Desmond Davidson

Pakatan Harapan (PH) berkemungkinan besar tidak akan bertanding pada Pilihan Raya Kecil (PRK) DUN Jepak di Sarawak akan datang, kata penganalisi politik. – Gambar fail The Malaysian Insight, 24 September, 2023.

PENGANALISIS politik sebulat suara berpendapat Pakatan Harapan (PH) berkemungkinan besar tidak akan bertanding pada Pilihan Raya Kecil (PRK) DUN Jepak di Sarawak akan datang.

Awang Azman Awang Pawi dari Universiti Malaya, Jayum Jawan dari Universiti Putra Malaysia dan James Chin dari Universiti Tasmania memberikan dua sebab.

Yang pertama ialah PH tidak mempunyai harapan untuk memenangi kerusi majoriti Melayu-Melanau di Bintulu yang disandang Parti Pesaka Bumiputera Bersatu Sarawak (PBB), parti utama Gabungan Parti Sarawak (GPS) sejak kerusi itu diwujudkan pada 1996.

DAP cuba merampas kerusi berkenaan dalam dua pilihan raya - 2001 dan 2006 manakala PKR mencubanya dalam dua pilihan raya pada 2011 dan 2016 sebelum PH melangkaunya sama sekali pada pilihan raya negeri yang lalu pada 2021.

Sebab kedua ialah mereka akan mempertaruhkan GPS, khususnya PBB.

Dalam landskap politik Malaysia yang agak rumit, GPS menyokong kerajaan perpaduan persekutuan pimpinan PH dan bilangan mereka di Parlimen membantu mengekalkan presiden PH dan Perdana Menteri Anwar Ibrahim berkuasa.

Di peringkat negeri tiga parti PH yang mempunyai cawangan di Sarawak iaitu PKR, DAP dan Amanah adalah gabungan pembangkang.

Dua Adun PH dalam 82 DUN, Pengerusi PH dan DAP negeri Chong Chieng Jen (Padungan) dan Lily Yong (Menunggu) duduk di blok pembangkang.

“Ia tidak berbaloi untuk sementara waktu. Mereka (PH) mempunyai lebih banyak kekalahan daripada menang (jika mereka bertanding),” kata Awang Azman kepada The Malaysian Insight.

Awang Azman berkata beliau pasti PH akan waras dan memberi laluan.

“Mereka akan cuba mengelak daripada bertanding. Walaupun mereka bertanding, mereka tidak akan menang,” kata Awang Azman sambil menyifatkan Jepak yang mempunyai 14,643 pengundi berdaftar pada pilihan raya 2021 sebagai salah satu kubu kuat PBB-GPS.

Beliau berkata adalah lebih baik PH membiarkan sahaja parti-parti yang lebih kecil seperti Parti Bumi Kenyalang yang pro-kemerdekaan, Parti Bansa Dayak Sarawak dan Bebas yang bertanding.

Tambahnya PH perlu ingat mereka perlu mendapat semua sokongan yang boleh mereka perolehi untuk kerajaan perpaduan pimpinan PH dan mereka juga perlu menunjukkan mereka ikhlas untuk bekerjasama dengan parti yang menyokong kerajaan perpaduan.

“Ini penting dalam hubungan antara Anwar dan Abang Jo,” katanya merujuk kepada Premier Sarawak dan Pengerusi GPS Abang Johari Openg. – 24 September, 2023.

Berita penuh di sini.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen