Banyak cabaran realisasikan zon kewangan khas di Pulau Pinang, kata pakar


Angie Tan

Pada 13 September lalu, Ahli Parlimen Bagan Lim Guan Eng mengusulkan di Dewan Rakyat agar Pulau Pinang dijadikan zon kewangan khas kedua selepas Forest City. – Gambar fail The Malaysian Insight, 22 September, 2023.

PENUBUHAN zon kewangan khas (SFZ) di Pulau Pinang yang dicadangkan Ahli Parlimen Bagan Lim Guan Eng disokong seorang pakar ekonomi, namun pada masa yang sama memberi amaran ia bukanlah mudah untuk direalisasikan.

Profesor Lim Hock Eam dari Universiti Utara Malaysia berkata cadangan itu hanya boleh dilaksanakan jika kerajaan persekutuan mempunyai kemahuan politik yang kuat untuk menjayakannya. Malah kerajaan Pulau Pinang sendiri sudah pasti akan menghadapi tentangan dari pembangkang dan pihak yang menolak cadangan itu, tambahnya.

“Dari sudut ekonomi, Pulau Pinang merupakan pilihan yang sangat tepat bagi penubuhan zon itu kerana kedudukan geografinya yang strategik,” kata Hock Eam kepada The Malaysian Insight.

Menurutnya, Pulau Pinang mempunyai beberapa kelebihan jika dibandingkan dengan negeri-negeri jirannya – Perak, Kedah dan Perlis.

“Infrastruktur, kesalinghubungan di Pulau Pinang jauh lebih baik, juga mempunyai lebih ramai bakat.

“SFZ boleh memberi manfaat kepada seluruh kawasan utara semenanjung dan membantu negeri-negeri di sebelah utara beranjak daripada status berpendapatan sederhana kepada berpendapatan tinggi.

“Namun, pelaksanaannya memerlukan masa yang sesuai dan konsensus pihak berkepentingan,” jelas profesor itu.

Dalam satu kenyataan pada Ahad lepas, Guan Eng yang juga pengerusi DAP berkata kelulusan kerajaan persekutuan untuk menubuhkan sebuah SFZ di Pulau Pinang memerlukan sokongan penuh daripada semua rakyat Pulau Pinang termasuk wakil rakyat pembangkang.

Semua pihak, tegasnya, mesti mengetepikan fahaman politik kepartian dan kepentingan peribadi demi masa depan yang lebih mampan dan cerah untuk Pulau Pinang.

Antara yang menyokong cadangan beliau adalah Exco Pelancongan dan Ekonomi Kreatif Pulau Pinang Wong Hon Wai.

Begitu juga Dewan Perniagaan Cina Pulau Pinang, yang berkata SFZ di negeri itu akan memacu pertumbuhan ekonomi sektor baharu, terutamanya industri perkhidmatan.

Penubuhan SFZ dilihat langkah yang tepat selain peluang untuk meningkatkan keupayaan ekonomi Pulau Pinang, kata mereka. 

Guan Eng yang juga bekas menteri kewangan mengusulkan agar Pulau Pinang dijadikan SFZ kedua di Malaysia semasa perbahasan Kajian Separuh Penggal Rancangan Malaysia Ke-12 (RMK12) di Dewan Rakyat, pada 13 September lalu.

Cadangan itu dikemukakan selepas Perdana Menteri Anwar Ibrahim pada 25 Ogos mengumumkan kerajaan akan mewujudkan SFZ di Forest City dalam usaha merancakkan pelaburan, pertumbuhan dan aktiviti ekonomi di Johor. – 22 September, 2023.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen