Muda akan tewas pada PRU16 jika bergerak solo, kata pakar


Ravin Palanisamy

MUDA berisiko tersingkir jika mereka pergi ke pilihan raya umum akan datang tanpa gabungan, kata pakar politik.

Ini kata mereka, kerana parti berasaskan belia itu kurang sokongan, termasuk di kalangan belia.

Mereka merasakan bahawa satu-satunya peluang Muda untuk bertahan dalam iklim politik semasa gabungan pelbagai kaum menentang gabungan berasaskan Melayu-Islam, adalah untuk menyertai salah satu daripada mereka.

Hisommudin Bakar dari Ilham Centre berkata selepas memutuskan hubungan dengan Pakatan Harapan (PH), parti pimpinan Syed Saddiq Syed Abdul Rahman itu boleh menyelamatkan diri dengan menyertai Perikatan Nasional (PN).

“Mencuba menjadi kuasa ketiga bukanlah keputusan yang bijak. Pilihan yang ada sekarang ialah menyertai PN,” kata pengarah eksekutif tinjauan pendapat bebas itu kepada The Malaysian Insight.

“Ini kerana Muda tidak dapat membuktikan mereka mempunyai asas undi yang ketara. Malah mereka dari Undi18 yang diperjuangkan oleh Syed Saddiq, telah menentang parti.

“Muda kini perlu membuktikan segmen pengundi mana yang boleh menjadi bank undi mereka. Jika tiada segmen pengundi tertentu dan kawasan pilihan raya yang sesuai, sukar bagi Muda untuk bersaing dengan parti politik utama pada pilihan raya umum ke-16.”

Minggu lalu, Ahli Parlimen Muar Syed Saddiq mengisytiharkan parti itu kini akan menjadi kuasa ketiga dalam pembangkang.

Susulan keputusan Muda untuk meninggalkan blok kerajaan di Parlimen, ini mengurangkan sokongan kepada pentadbiran Anwar kepada 147 sambil meningkatkan angka pembangkang kepada 75. Sekurang-kurangnya 148 Ahli Parlimen diperlukan untuk majoriti dua pertiga di Dewan Rakyat yang mempunyai 222 kerusi.

Walaupun menarik balik sokongan, Syed Saddiq menegaskan komitmen dan sokongannya terhadap undang-undang yang dicadangkan kerajaan persekutuan di Parlimen jika Rang Undang-undang tersebut “progresif” dan bertujuan untuk pembaharuan.

Beliau juga menjauhkan diri daripada bersekutu dengan Perikatan Nasional (PN) pimpinan Muhyiddin Yassin.

Hisommudin berkata kekuatan sebenar Muda, atau kekurangannya, jelas dilihat pada pilihan raya enam negeri bulan lepas apabila mereka bergerak secara solo.

“Kebanyakan calon mereka kehilangan wang deposit sama seperti calon Bebas,” katanya.

Hisommudin juga berkata perebutan kerusi Larkin semasa pilihan raya negeri Johor tahun lepas membuktikan Muda akan tunduk apabila ia bertembung dengan gabungan politik gergasi.

Muda bertanding di kerusi Larkin walaupun mempunyai persefahaman politik dengan PH.

Dalam pertandingan enam penjuru, Muda memperoleh 4,948 undi, dan menduduki tempat keempat di belakang Barisan Nasional, PN dan PH.

Hisommudin berpandangan parti itu boleh kehilangan dua kerusi yang dimilikinya sekarang - kerusi Parlimen Muar dan kerusi DUN Puteri Wangsa di Johor. – 15 September, 2023.

Berita penuh di sini



Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen