Ahli sejarah yang sangat dihormati Australia 


Desmond Davidson

Lim Kian Hock menerima pingat Order of Australia Medal daripada Pesuruhjaya Tinggi Australia ke Malaysia Clare Gatehouse. – Gambar Pejabat Pesuruhjaya Tinggi Australia ke Malaysia, 4 September, 2023.

SEMASA Lim Kian Hock belajar di salah sebuah sekolah menengah berprestij di Sarawak, St Thomas’ di Kuching, beliau merupakan pelajar aliran sains.

Sejarah adalah subjek minor baginya.

Namun katanya, dia mula beralih ke arah aliran seni dan akhirnya sejarah, terutamanya peperangan dan konflik yang dialami oleh askar Australia di Sarawak.

Selama beberapa dekad Lim mendedikasikan dirinya untuk memperingati Angkatan Bersenjata Australia, dan mereka yang berkhidmat bersama mereka, dalam Perang Dunia II dan Konfrontasi Borneo pada awal 60-an antara Malaysia dan Indonesia.

Bekas setiausaha Dewan Undangan Negeri Sarawak pada tahun 80-an ini berkata pertemuan secara kebetulan dengan seorang bekas tentera Australia menyemai minatnya.

Lim tidak dapat mengingati nama speaker kecuali nama keluarganya Edmunds dalam wawancaranya dengan The Malaysian Insight.

Beliau dipercayai merujuk kepada Tom Edmunds, yang merupakan speaker dewan perundangan Victoria dari April 1982 hingga Oktober 1988 – hampir sama ketika Lim menjadi setiausaha dewan undangan Sarawak.

Beliau berkata sebagai setiausaha DUN, salah satu tugas rasminya ialah menemani dan melayan speaker daripada DUN lain semasa lawatan negeri mereka.

“Jadi saya mengaturkan sebuah kereta rasmi untuknya dan memberitahunya saya akan menemaninya sepanjang berada di Kuching.”

Bagaimanapun, Edmunds berkata “Tidak, itu tidak perlu.”

Dia memberitahu saya dia sedang dalam lawatan peribadi dan itu membuat dia tertanya-tanya.

Lim bertambah hairan apabila Edmunds mengajaknya (Lim) menyertainya (Edmunds) melawat maktab perguruan Batu Lintang.

“Saya tertanya-tanya, kenapa dia pergi ke Batu Lintang dan bukan ke DUN.”

Kerana tidak mahu dilabel sebagai rakan yang suka ingin tahu dan ingin tahu, Lim tidak bertanya kepadanya mengapa dia mahu ke Batu Lintang.– 4 September, 2023.

Berita penuh di sini.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen