PRN: Polis terima 94 laporan salah guna MyKad


Kata Razarudin kesalahan tersebut membabitkan Seksyen 7 Akta Kesalahan Pilihan Raya kerana menggunakan kad pengenalan orang lain. – Gambar fail The Malaysian Insight, 13 Ogos, 2023.

POLIS menerima 94 laporan berhubung kesalahan menggunakan  nama dan kad pengenalan (MyKad) orang lain untuk mengundi pada pilihan raya negeri (PRN) di enam negeri, semalam.

Ketua Polis Negara Razaruddin Husain berkata Selangor merekodkan jumlah laporan tertinggi membabitkan kesalahah tersebut iaitu 48 kes, diikuti Pulau Pinang (20), Kedah (sembilan), Kedah (Sembilan), Negeri Sembilan (enam), Kelantan (dua).

Katanya, kesalahan tersebut membabitkan Seksyen 7 Akta Kesalahan Pilihan Raya kerana menggunakan kad pengenalan orang lain.

“Sebanyak 111 kertas siasatan dibuka daripada 181 laporan yang diterima melibatkan pelbagai kesalahan pada hari pengundian semalam,” katanya dalam kenyataan, hari ini.

Beliau berkata sebanyak 240 kertas siasatan dibuka membabitkan 1,951 laporan yang diterima melibatkan pelbagai kesalahan sepanjang tempoh kempen PRN di enam negeri sehingga semalam.

Razaruddin berkata 78 kertas siasatan dibuka di Selangor diikuti masing-masing 42 di Pulau Pinang dan Kedah, Terengganu (34), Negeri Sembilan (25) dan Kelantan (19).

“Setakat semalam, kita menahan 15 individu iaitu sembilan orang di Kedah dan masing-masing dua di Pulau Pinang, Selangor dan Negeri Sembilan,” katanya.

Beliau berkata PDRM meluluskan 4,506 permit dalam tempoh berkempen yang bermula pada 29 Julai lalu dengan Kedah mencatatkan angka tertinggi iaitu 976 permit diikuti Selangor (933), Kelantan (882), Terengganu (768), Negeri Sembilan (495) dan  Pulau Pinang (452).

Kesalahan lain yang dilaporkan adalah khianat bendera, mempamer logo politik, menghalang penjawat awam dan perhimpunan menyalahi undang-undang. – Bernama, 13 Ogos, 2023.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen