Slogan anti Zahid kembali hantui Pakatan, kata presiden Muda


Ravin Palanisamy Mohd Farhan Darwis

Presiden Muda Syed Saddiq Syed Abdul Rahman berkata PH tidak sepatutnya tersinggung jika frasa itu kini diperhalusi kepada "undi untuk Pakatan adalah undi untuk Zahid".– Gambar fail The Malaysian Insight, 13 Julai, 2023.

SLOGAN terkenal “Undi Barisan Nasional (BN) adalah undi untuk Ahmad Zahid Hamidi” yang digunakan Pakatan Harapan (PH) semasa Pilihan Raya Umum ke-15 (PRU15) boleh kembali menghantui Kerajaan Perpaduan pada pilihan raya negeri akan datang, kata Syed Saddiq Syed Abdul Rahman.

Presiden Muda itu berkata PH tidak sepatutnya tersinggung jika frasa itu kini diperhalusi kepada “undi untuk Pakatan adalah undi untuk Zahid”.

“Saya masih ingat. Ini adalah kempen untuk menumbangkan Khairy Jamaluddin di Sungai Buloh (semasa PRU15),” kata ahli Parlimen Muar itu dalam wawancara eksklusif dengan The Malaysian Insight.

“Itu (naratif) digunakan terhadapnya dari semasa ke semasa dan ia berkesan.

“Namun hari ini, apabila orang mengatakan undi untuk Pakatan adalah undi untuk kebebasan Zahid, dan pengampunan (bekas perdana menteri) Najib Razak, ada yang sangat marah. Tetapi orang yang sama menggunakan hujah yang sama sebelum ini,” tambahnya.

Semasa PRU15, beberapa pemimpin PH menggunakan naratif itu untuk menghalang pengundi daripada mengundi gabungan Umno/BN yang dicemari skandal.

Mereka berkata mengundi BN adalah sama dengan mengundi untuk membebaskan pemimpinnya Zahid dan Najib daripada perbicaraan jenayah mereka yang sedang berlangsung.

Presiden Umno Zahid dan pendahulunya, Najib, menghadapi banyak perbicaraan jenayah di mahkamah yang dikaitkan dengan rasuah.

Di sebalik pertuduhan jenayah Zahid, beliau dilantik sebagai timbalan perdana menteri dan menteri pembangunan luar bandar dan wilayah dalam kerajaan Perdana Menteri Anwar Ibrahim, selepas BN, bersetuju membentuk Kerajaan Perpaduan selepas PRU15.

Sementara itu, Najib dijatuhi hukuman penjara 12 tahun dan denda RM210 juta selepas didapati bersalah atas kesemua tujuh pertuduhan berkaitan penyelewengan RM42 juta dana SRC International.

Syed Saddiq berkata beliau tidak perlu mengatakan atau mengingatkan orang ramai tentang naratif itu.

“Saya boleh memberitahu anda orang ramai mengetahuinya, orang ramai mengatakannya dan saya fikir orang ramai akan mengundi dengan cara yang sama,” katanya.

Parti Muda yang membentuk pakatan pilihan raya dengan PH pada PRU15, memutuskan untuk bergerak secara solo dalam enam pilihan raya negeri.– 13 Julai, 2023.

Berita penuh di sini.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen