Putrajaya fail rayuan terhadap perintah mahkamah beri akses laporan sulit kepada isteri Amri


Norhayati Mohd Ariffin, isteri kepada aktivis Amri Che Mat yang hilang tanpa jejak sejak 2016, fail saman sivil terhadap 21 pihak termasuk kerajaan dan polis pada 2019. – Gambar fail The Malaysian Insight, 7 Jun, 2023.

USAHA isteri Amri Che Mat untuk mendapatkan laporan pasukan petugas khas sulit mengenai kehilangan aktivis itu tertangguh lagi.

Pada 9 Mei, Hakim Mahkamah Tinggi Wan Ahmad Farid Wan Salleh membenarkan permohonan Norhayati Mohd Ariffin untuk mendapat akses secara terhad kepada laporan itu.

Bagaimanapun pagi ini, peguam Larissa Ann-Louis yang mewakili Norhayati berkata Putrajaya dan polis membuat permohonan di Mahkamah Rayuan bagi menghalang Norhayati memperoleh akses kepada laporan itu.

Norhayati memfailkan saman sivil terhadap 21 pihak termasuk kerajaan dan polis pada 2019.

Amri, yang mengasaskan Perlis Hope, sebuah pertubuhan bukan kerajaan, hilang tanpa jejak pada 24 November 2016.

Larissa berkata Mahkamah Tinggi minggu lalu turut membenarkan permohonan kerajaan dan polis untuk menangguhkan keputusan 9 Mei, hingga rayuan selesai.

Pada 3 April, 2019 siasatan awam oleh Suhakam memutuskan Amri dan pastor Raymond Koh yang masing-masing hilang pada 2016 dan 2017, adalah mangsa kehilangan paksa.

Panel secara sebulat suara memutuskan pihak yang bertanggungjawab adalah Cawangan Khas dari ibu pejabat polis Bukit Aman.

Keluarga Koh juga dalam proses tuntutan saman sivil terhadap polis dan Putrajaya berhubung kehilangan pastor itu. – 7 Jun, 2023.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen