Lebih 500 dipindahkan akibat banjir di Ecuador


Hujan lebat yang melanda utara Ecuador menyebabkan banjir berlaku dan memaksa lebih 500 penduduk dipindahkan dari rumah mereka. – Gambar AFP, 5 Jun, 2023.

LEBIH 500 penduduk dipindahkan dari rumah mereka di utara Ecuador semalam berikutan banjir disebabkan oleh hujan lebat, kata Presiden Guillermo Lasso.

Namun menurutnya tiada seorang pun dilaporkan meninggal dunia atau hilang.

Menurut imej yang dikeluarkan oleh Kementerian Pertahanan berpuluh-puluh penduduk naik ke atas bumbung atau balkoni rumah mereka untuk melindungi diri daripada air yang semakin meningkat.

Lasso berkata hujan selama 12 jam tanpa gangguan menyebabkan enam sungai melimpah.

“Keutamaan adalah untuk menyelamatkan nyawa mereka, mari kita lindungi mereka! Kami sudah menyelamatkan 500 orang dan kerja diteruskan,” tulisnya di Twitter.

Pihak berkuasa memindahkan kira-kira 500 penduduk dengan bot dan 30 lagi dengan menggunakan helikopter, kata Sekretariat Pengurusan Risiko.

Kira-kira 11,750 orang terjejas akibat banjir dan 16 kehilangan tempat tinggal di wilayah Esmeraldas yang bersempadan dengan Colombia.

Sesi persekolahan ditangguhkan di beberapa bandar apabila struktur bangunan itu rosak.

Lima pusat kesihatan turut terjejas.

Antara Januari dan Mei, 36 orang terbunuh dan lebih 99,000 terjejas di seluruh Ecuador.

Pada Mac tanah runtuh yang disebabkan oleh hujan lebat di bandar Andes, Alausi menimbus berpuluh-puluh rumah dan membunuh kira-kira 60 orang.

Pasukan penyelamat masih berusaha mencari mayat 13 orang yang hilang dalam bencana itu. – AFP, 5 Jun, 2023.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen