Polis tahan suspek bunuh 4 mangsa guna pisau, senapang


POLIS Jepun menahan seorang suspek yang bersembunyi di dalam sebuah bangunan selepas dipercayai membunuh empat mangsa termasuk dua pegawai polis dalam satu serangan senjata dan pisau, kata pihak berkuasa.

Lelaki terbabit ditahan di luar sebuah rumah kebun berhampiran Nakano di wilayah Nagano, dengan polis mengesahkan kematian keempat – seorang wanita tua ditemui cedera di tempat kejadian kemudiannya meninggal dunia.

Jurucakap polis berkata suspek ditahan kira-kira 4.30 pagi.

Insiden jenayah keganasan jarang berlaku di Jepun, di mana kadar kes bunuh adalah rendah dan antara negara yang menguatkuasakan undang-undang ketat terhadap senjata api.

Suspek bersembunyi beberapa jam di dalam rumah itu, yang juga milik bapanya – kata speaker dewan Nakano.

Suspek dipercayai menikam mangsanya dengan pisau besar, sebelum menggunakan senapang buru untuk menembak dua polis yang datang selepas menerima panggilan kecemasan.

Pihak berkuasa menggesa orang ramai kekal berada di dalam rumah di kawasan separa pedalaman itu selepas insiden berkenaan bermula petang semalam.

Dua pegawai polis yang maut dikenal pasti sebagai Yoshiki Tamai, 46, dan Takuo Ikeuchi, 61.

Dua wanita termasuk ibu suspek, melarikan diri dari rumah di mana suspek bersembunyi, pada malam kejadian.

Seorang saksi memberitahu stesen televisyen NHK beliau sedang bekerja di kebun berhampiran apabila seorang wanita datang berlari dari jalan raya meminta tolong, sebelum pengsan.

“Di belakangnya, ada seorang lelaki membawa pisau besar, yang menikamnya dari belakang,” kata saksi.

Motif serangan itu masih belum diketahui. – AFP, 26 Mei, 2023.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen