Kalimah Allah: Kesal, kecewa dengan keputusan kerajaan PH-BN


SEBAGAI bekas menteri dalam negeri yang bertanggungjawab secara langsung mempertahankan kesucian kalimah Allah dalam kes (Jill Ireland binti Lawrence Bill lawan menteri bagi Kementerian Dalam Negeri dan Kerajaan Malaysia), saya merasa teramat kesal, terkilan dan kecewa dengan keputusan kerajaan campuran PH-BN melalui KDN menarik balik rayuan kes kalimah Allah di Mahkamah Rayuan.

Dalam Perlembagaan, apa juga keputusan perbicaraan boleh dirayu sehingga ke Mahkamah Persekutuan dan semua pihak perlu membenarkan proses undang-undang ini mengambil tempat dengan sewajarnya tanpa sebarang campur tangan. Biarlah mahkamah di peringkat tertinggi yang memutuskan dan setelah kesemua proses undang-undang itu disempurnakan, kita wajib menghormati keputusan mahkamah.

Inilah juga proses perundangan yang dilakukan dalam kes menteri dalam negeri lawan Titular Roman Catholic Archbishop of Kuala Lumpur pada 2009 dalam isu penggunaan kalimah Allah bagi penerbitan majalah mingguan The Herald. Setelah selesai perbicaraan di Mahkamah Tinggi, rayuan dibuat di Mahkamah Rayuan dengan dipengerusikan Yang Arif Apandi Ali pada 2013 dan seterusnya proses di Mahkamah Persekutuan pula mengambil tempat dengan dipengerusikan Yang Amat Arif Arifin Zakaria, sehinggalah akhirnya keputusan dibuat pada 23 Jun 2014 iaitu Mahkamah Persekutuan mengekalkan keputusan Mahkamah Rayuan yang menolak permohonan Gereja Roman Katolik menggunakan kalimah Allah dalam penerbitan majalah mingguan The Herald.

Kes Herald ini adalah precedent dan apabila Mahkamah Tinggi pada 10 Mac 2021 dalam kes Jill Ireland binti Lawrence Bill lawan menteri bagi KDN dan Kerajaan Malaysia, memutuskan arahan KDN pada 1986 yang melarang penggunaan empat kalimah iaitu Allah, baitullah, kaabah dan solat dalam penerbitan agama Kristian adalah tidak berperlembagaan dan tidak sah di sisi undang-undang, saya yang ketika itu sebagai menteri dalam negeri mengarahkan rayuan segera dibuat pada 12 Mac 2021 bagi membolehkan proses perundangan mengikut Perlembagaan mengambil tempat dengan sewajarnya iaitu di bawa ke Mahkamah Rayuan dan ruang perundangan seterusnya adalah di Mahkamah Persekutuan.

Ini bererti kami Kerajaan Perikatan Nasional pada ketika itu menghormati proses undang-undang dan konsisten dalam menjaga keluhuran undang-undang di Malaysia.

Persoalannya mengapa secara tiba-tiba kerajaan campuran PH-BN ini tidak mahu membenarkan proses perundangan dan kehakiman mengikut Perlembagaan itu mengambil tempat? Mengapa proses perundangan dan kehakiman itu dihalang dan mengapa menteri dalam negeri bertindak tanpa menunggu keputusan Mahkamah Rayuan terlebih dahulu sedangkan isu kalimah Allah ini amat-amat sensitif?

Tambah menyedihkan bukan sahaja keputusan kontroversi itu dibuat senyap-senyap sehingga menimbulkan perdebatan tentang motif sebenar kerajaan campuran PH-BN, bahkan Notis Pemberhentian bagi menyatakan niat untuk tidak meneruskan rayuan serta pemberhentian keseluruhan rayuan ini juga dibuat pada 18 April 2023 iaitu dalam bulan Ramadan.

Sedangkan keputusan Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Agama Islam (Jawatankuasa Muzakarah MKI) pada 2018 menegaskan Allah merupakan kalimah suci yang khusus dan ia tidak boleh digunakan atau disamakan dengan agama lain.

Malah keputusan Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan itu diperkukuhkan lagi dengan titah Sultan Selangor, Sultan Johor serta Sultan Kedah kalimah Allah adalah hak eksklusif umat Islam dan melarang sama sekali penggunaannya dalam Bible atau percetakan apa-apa buku serta tulisan melibatkan agama Kristian dalam apa-apa bentuk sekalipun.

Lebih mengelirukan apabila perdana menteri sendiri semalam mengeluarkan kenyataan kononnya keputusan Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur itu hanya terpakai di Sarawak. Jelas ini membuktikan perdana menteri seorang yang cuai, yang tidak meneliti keputusan mahkamah. Saya katakan perdana menteri cuai kerana:

a. Rampasan lapan cekera padat ajaran agama Kristian yang mengandungi perkataan Allah pada 11 Mei 2008 itu berlaku di Terminal Penerbangan Tambang Murah (LCCT) Sepang, bukannya di Sarawak dan keputusan Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur terhadap tiga relif certiorari, bukan hanya terhad kepada Sarawak.

b. Anwar Ibrahim sendiri, bersama James Peter Ongkili dan Allahyarham Ghafar Baba merupakan anggota Kabinet yang terlibat dalam Jawatankuasa Mengkaji Istilah/Perkataan Islam Di Dalam Al-Kitab Yang Tidak Boleh Digunakan pada 1986. Sepatutnya beliau lebih faham tentang sensitiviti serta mudarat lebih besar dengan tidak membuat kenyataan mengelirukan begitu.

Persoalan lainnya, apakah MAIS, MAIWP dan MAIK selaku amicus curae (sahabat mahkamah) dalam kes ini dikonsultasi dan apakah Raja-Raja Melayu yang merupakan ketua agama Islam dirujuk terlebih dahulu sebelum keputusan dibuat?

Justeru, keputusan Kerajaan Perikatan Nasional memfailkan rayuan menggunakan saluran perundangan dan kehakiman dalam memelihara kesucian agama Islam dan kalimah Allah adalah tepat, sebaliknya keputusan kerajaan campuran PH-BN menarik balik rayuan adalah salah dan tersasar sama sekali.

Jelas, keputusan menarik balik rayuan ini membuktikan kerajaan pimpinan Anwar Ibrahim tidak sensitif terhadap isu kalimah Allah walhal perkara ini boleh menggugat keharmonian masyarakat berbilang bangsa dan agama di Malaysia.

Saya berharap penjelasan ini akan dapat meningkatkan kefahaman kita semua mengapa saya dan KDN pada waktu itu bersetuju untuk kes ini dirayu ke Mahkamah Rayuan.

*Hamzah Zainudin, Ketua Pembangkang

* Ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak semestinya mencerminkan pandangan rasmi The Malaysian Insight.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen