Malaysia bergerak ke arah yang betul


PERSATUAN Pengguna Pulau Pinang (CAP) mengalu-alukan pengumuman oleh Perdana Menteri Anwar Ibrahim pada 15 Mei 2023 bahawa isi rumah yang menggunakan tenaga elektrik berlebihan tidak lagi menikmati subsidi.

Menurut laporan media pada Ogos 2022, kerajaan dijangka membelanjakan RM6.51 bilion subsidi tarif elektrik untuk tahun itu. Di bawah subsidi menyeluruh, golongan kaya 20 Teratas (T20) akan mendapat manfaat lebih daripada isi rumah 40 Bawah (B40) dan 40 Pertengahan (M40) kerana mereka menggunakan lebih banyak elektrik dengan menggunakan peralatan elektrik yang menggunakan banyak kuasa seperti penghawa dingin.

Oleh sebab itu, kami bersetuju bahawa isi rumah T20 yang menggunakan peralatan yang banyak dan menggunakan tenaga yang tinggi perlu membayar kadar elektrik tanpa subsidi. Jika mereka ingin mengurangkan kos penggunaan elektrik mereka, maka mereka boleh mempunyai pilihan untuk memasang panel solar.

Kerajaan sedang menuju ke arah yang betul dalam meneruskan subsidi yang disasarkan kepada isi rumah B40 dan M40 manakala mereka yang berada di T20 boleh membayar untuk gaya hidup mewah mereka atau sebaliknya terpaksa mengurangkannya.

Apabila harga elektrik (September 2022) dibandingkan di sembilan daripada 10 negara Asean, elektrik isi rumah Malaysia adalah yang ketiga termurah selepas Myanmar dan Laos.

Kami juga bersetuju dengan cadangan bahawa kadar subsidi untuk isi rumah B40 dan M40 akan dikekalkan dengan cara mengimbangi kos dengan mengenakan kadar yang lebih tinggi untuk kilang-kilang utama.

Mereka yang berada dalam sektor pertanian atau PKS akan terhindar daripada sebarang peningkatan. Mereka dalam pembuatan bernilai tinggi boleh membayar elektrik yang lebih mahal.

Keseluruhan objektif subsidi bersasar ini adalah untuk memastikan bahawa apa sahaja subsidi yang diberikan oleh kerajaan perlu memberi manfaat kepada kategori orang yang betul dan juga untuk mengurangkan ketirisan secara drastik.

Malaysia perlu melahirkan graduan berkualiti tinggi bagi memenuhi keperluan industri ilmu seperti yang dibuktikan oleh Zon Perindustrian Bebas Bayan Lepas yang bermula pada awal 1970-an.

Statistik terkini mengenai perusahaan mikro, kecil dan sederhana (PKS) menunjukkan terdapat 1,258,763 pertubuhan menyumbang kepada 37.4% daripada keseluruhan keluaran dalam negara kasar (KDNK) di Malaysia. PKS tidak akan terjejas dengan peningkatan tersebut. Ia juga sama bagi sektor pertanian kritikal yang negara memerlukan segera untuk merangsang pengeluaran makanan.– 17 Mei, 2023.

 

* Mohideen Abdul Kader, Presiden Persatuan Pengguna Pulau Pinang (CAP).

* Ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak semestinya mencerminkan pandangan rasmi The Malaysian Insight.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen