RUU berita palsu akan dibentang di Parlimen minggu depan


Menteri di Jabatan Perdana Menteri Azalina Othman Said berkata bacaan kali pertama Rang Undang-Undang AntiBerita Tidak Benar akan dilakukan di Dewan Rakyat pada minggu depan. – Gambar fail The Malaysian Insight, 21 Mac, 2018.

RANG Undang-Undang Anti Berita Tidak Benar akan dibentang pada minggu depan, selepas Kabinet meluluskannya hari ini, kata Azalina Othman Said.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri itu berkata bacaan kali pertama RUU itu akan dilakukan di Dewan Rakyat pada minggu depan.

“Sesi taklimat bersama ahli Parlimen Barisan Nasional dan pembangkang juga akan diadakan dalam tempoh terdekat berhubung Rang Undang-Undang ini,” kata Azalina dalam satu kenyataan hari ini.

Beliau turut menegaskan yang RUU ini sama sekali bukan untuk menyekat hak kebebasan bersuara rakyat negara ini.

“Rang Undang-Undang ini sama sekali tidak menyekat hak kebebasan bersuara rakyat sebagai mana yang diperuntukkan di bawah Perlembagaan Persekutuan,” katanya.

Jelas Azalina lagi, RUU itu akan memberikan mesej yang jelas bahawa Putrajaya tidak akan berkompromi dengan apa-apa perkara yang boleh memudaratkan ketenteraman awam dan keselamatan negara.

Januari lalu, kerajaan mengumumkan bahawa sebuah jawatankkuasa khas telah ditubuhkan bagi menggubal undang-undang mengenai berita palsu.

Minggu lalu, Azalina mengumumkan Putrajaya menemui wakil penyedia platform media utama Facebook, Google dan Twitter bagi membincangkan pengenalan RUU berita palsu.

Undang-undang baharu itu menimbulkan kebimbangan pembangkang, aktivis dan  pengamal media yang melihatnya sebagai satu lagi usaha BN untuk menyekat kebebasan bersuara dan menyembunyikan kebenaran. – 21 Mac, 2018.


 


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen