Putrajaya umum elaun khas RM200 untuk anggota bomba


Muzliza Mustafa

Menteri Kesejahteraan Bandar, Perumahan dan Kerajaan Tempatan Noh Omar berkata peruntukan berjumlah RM32 juta itu sebagai tanda perhargaan kerajaan kepada 13,342 anggota bomba yang yang tidak putus berkhidmat kepada negara dan masyarakat. – Gambar fail The Malaysian Insight, 21 Mac, 2018.

KAKITANGAN Jabatan Bomba dan Penyelamat akan menerima elaun khas sebanyak RM200 menjelang 1 April ini.

Menteri Kesejahteraan Bandar, Perumahan dan Kerajaan Tempatan Noh Omar berkata peruntukan berjumlah RM32 juta itu sebagai tanda perhargaan kerajaan kepada 13,342 anggota bomba yang yang tidak putus berkhidmat kepada negara dan masyarakat.

“Anggota bomba adalah hero yang tidak didendang. Ada yang terkorban ketika bertugas. Elaun ini adalah tanda penghargaan kerajaan atas jasa mereka kepada megara,” kata Noh.

Tambah Noh lagi, selain itu, Perdana Menteri Najib Razak juga telah meluluskan peruntukan untuk menambah kadar elaun bagi 2,500 anggota bomba bantuan yang berdaftar dengan Jabatan Bomba dan Penyelamat.

“Perdana menteri petang tadi telah bersetuju untuk menaikkan kadar elaun anggota bomba bantuan dari RM6 kepada RM8 sejam bagi anggota dan dari RM7.80 kepada RM9.80 kepada pegawai,” katanya.

Pengumuman tersebut dibuat pada ketika Malaysia sedang bersiap sedia menghadapi Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14) yang dijangka diadakan pada Jun.

Sejak di awal tahun lagi Najib telah membuat beberapa pengumuman besar, menjanjikan projek-projek baharu bagi meningkatkan infrastruktur di Langkawi, menambah elaun anggota Rela dan yang terkini ialah elaun khas bagi anggota bomba dan penyelamat.

Kira-kira RM6.3 bilion telah diagihkan kepada berjuta rakyat Malaysia berpendapatan rendah sebagai sebahagian daripada rancangan kerajaan untuk meningkatkan pertumbuhan ekonomi di bawah Skim Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M). 

Namun, pengkritik melihat langkah kerajaan itu hanya satu helah untuk memancing undi menjelang PRU14.

Seramai tujuh juta rakyat negara ini yang layak telah menerima pembayaran pertama BR1M pada awal Mac, dengan setiap seorang menerima RM1,200 tahun ini. Ini bermakna kenaikan sebanyak RM500 sejak ia mula dilancarkan pada 2012.

Bantuan BR1M adalah sebahagian daripada cadangan pelan belanjawan RM280 bilion yang dibentangkan Najib pada Oktober lalu. – 21 Mac, 2018.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen