Syarat vaksin Covid-19 untuk pengembara ke AS tamat 11 Mei


AS menarik balik syarat vaksinasi Covid-19 kepada pengembara antarabangsa pada 11 Mei. – Gambar AFP, 2 Mei, 2023.

WHITE House pada Isnin mengumumkan penamatan keperluan vaksin Covid-19 pada 11 Mei kepada pelancong ke Amerika Syarikat (AS) dan untuk kakitangan kerajaan di seluruh ekonomi terbesar dunia itu.

“Hari ini, kami mengumumkan pentadbiran akan menamatkan keperluan vaksin Covid-19 untuk pekerja persekutuan, kontraktor persekutuan dan pengembara udara antarabangsa pada penghujung hari 11 Mei, hari yang sama ketika kecemasan kesihatan awam Covid-19 berakhir,” kata satu kenyataan.

Lebih sejuta orang meninggal dunia akibat Covid-19 di AS. Bagaimanapun, White House berkata wabak telah terhenti, menyebabkan kerajaan menarik balik sekatan sejak penyakit itu melanda seluruh komuniti dan memaksa penutupan ekonomi yang melumpuhkan.

“Sejak Januari 2021, kematian Covid-19 menurun sebanyak 95% dan kemasukan ke hospital menurun hampir 91%. Secara global, kematian Covid-19 berada pada tahap terendah sejak permulaan wabak itu,” kata kenyataan itu.

Menurut White House, “keperluan vaksin menyokong vaksinasi di seluruh negara, dan kempen vaksinasi kami yang lebih meluas menyelamatkan berjuta-juta nyawa.”

Walaupun memerlukan bukti vaksinasi Covid bagi warga asing yang menaiki penerbangan ke AS mencerminkan amalan banyak negara, mandat vaksinasi kerajaan domestik kadangkala mencetuskan tindak balas politik yang sengit di negara sendiri.

Selain menamatkan peraturan vaksin, Presiden Joe Biden mengumumkan pada April beliau secara rasmi menyeru penamatan kecemasan kesihatan negara yang selama lebih tiga tahun menyokong beberapa siri langkah kerajaan yang luar biasa.

Ini termasuk pembiayaan besar untuk ujian dan vaksin Covid percuma di seluruh negara. – AFP, 2 Mei, 2023.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen